Bildstöd, veckans färger

20121029-160536.jpg

Veckans färger

  • Måndag – grön
  • Tisdag – blå
  • Onsdag – Vit
  • Torsdag – Orange (ser att den ibland också är brun, vi har valt orange)
  • Fredag – Gul
  • Lördag – Rosa
  • Söndag – Röd

På vår veckotavla hemma har vi veckans dagar i färg enligt de nationella färgerna. ”Idag” markerar vi med en sol i samma färg som dagens färg. Den helfärgade lappen för dagen sätter vi på en liten magnettavla ovanför barnens jackor.

Idag är det måndag. Av olika skäl har vi inte behövt uppdatera den på ett par dagar. Men idag var det dags igen. Jag tog jag en stol och satte mig framför tavlan en stund före middag för att uppdatera. Konstaterar att jag på en gång kunde sätta upp den blå solen, för hon tittar väl inte på tavlan så mycket mer idag ändå, tänkte jag.

Jag har lärt mig att det smartaste är att så mycket det går få Prinsessan med på tåget, oavsett vad det gäller egentligen, eftersom att gå emot hennes vilja och ”bild” skapar inte precis en smidig vardag. Så av någon anledning säger jag detta högt till Prinsessan.

”-Varför det din lilla slöfock”, säger hon med glädje i rösten.

Och så var det med det. Inte ska jag tro att jag kan vara lite effektiv och komma undan så enkelt inte. Det är ju faktiskt fortfarande måndag.

Vi markerar ”idag” med en sol.

En tanke på “Bildstöd, veckans färger

  1. Fick svar via en grupp på facebook att torsdag är brun, och alltså inte orange. Det förklarar förvirringen. Det konstiga är att det är från programmet som jag använder, Pictoonline, som det har blivit orangea bilder när jag skrivit ut veckodagarna.
    Nämnde för Prinsessan att det eg ska vara brunt. Gillades inte. Jag tror hon kan klara att växla mellan färgerna, så länge det håller sig inom en veckodag som kan bli annorlunda ibland.

Lämna en kommentar