Non-Verbal Learning Disability – NVLD eller NLD

Jag fick nys om en annan diagnos idag, som jag inte visste existerade. Non-verbal Learning Disability – NVLD eller NLD.

Det var nästan lite läskigt, för det var Prinsessan rakt av, så när som på en eller två punkter, där jag kände mig lite mer osäker. Jag vet alldeles för lite för att säga vad som är lika med asperger eller på vilket sätt de relaterar till varandra, om de gör det. Så det måste jag läsa mer om.

Känner du till NVLD? Skriv gärna en kommentar eller tipsa mig om vart jag kan läsa om det. Finns det något på svenska t.ex.?

***************************

När jag hittar intressanta länkar och information som har med npf, diagnoser, flickor med asperger, kost som påverkar etc. så lägger jag till det i mina länkar i högerspalten.

6 thoughts on “Non-Verbal Learning Disability – NVLD eller NLD

  1. Hmmmm….är lite farligt att sitta & spåna hemma om ens barn har den eller den diagnosen..kan ju ha s att NVLD ingår i autism spektrat… Kolla upp mer, läs på… ❤

    • Vad bra att du förtydligar Nina. Jag ska läsa vidare och det lilla jag läst verkar som det är en ”syster” till as och därmed också npf, vad jag förstår.

      Jag ska inte ställa en egen diagnos <3. Blev nyfiken då det dyker upp saker jag inte vetat om varje dag.

      • Hihi…det är så vi gör,föräldrar med diagnos – barn…vi kollar & jämför. Jag gör det också ( mer förut när killarna ha mindre). Men jag ha tvungen att stoppa mig själv för att faktiskt se individen (personen) som har problemen..lätt att man fastnar i funktionshinder-tänk hela tiden…det orkar man inte hur länge som helst.

  2. NVLD är svårt att förstå sig på, många har svårt att förstå sig på den eftersom att den är så osynlig. Jag har själv NVLD och tycker att det är väldigt svårt att leva med. Jag kan lätt uppfattas som trög, disträ, tafatt och dum. Ett exempel är att jag tar allting bokstavligt, tex om någon säger åt mig att städa toaletten så städare jag endast ”toaletten” ingenting annat ( när dem menar hela badrummet) Man måste vara exakt när man pratar med mig. Mitt liv och vardag måste vara strukturerat och schemalagt varje dag för att jag ska klara av att ta mig igenom dagen. Allting som jag gör är en process. Jag kommer aldrig ihåg hur man tvättar eller lagar mat fast jag har gjort det 1000 gånger. jag måste ha schema/mall för hur jag ska gå tillväga när jag ska laga mat eller tvätta. Allting tar så mycket energi och kraft ifrån en eftersom man tänker på ett annorlunda sätt. Jag kan inte bara ta min tvättkorg och gå o tvätta jag måste planera hur jag ska göra och bära lappar i fickan hur jag gör. Denna ansträngning gör att man blir nedstämd och trött. jag orkar ingenting efter skolan eftersom all min energi är slut. Även om det är en helg och jag har ingen skola så har man oftast ingen kraft eftersom vad jag än gör är en process då jag måste tänka hur jag ska göra som.
    Man har lättare att utveckla ångest,depression och låg självkänsla. Hur jag tankar min energi som är att det ska vara tyst i min omgivning (helst vara för mig själv) men alla har väll olika sätt att tanka energi på. Ett annat är också för mig iaf att köra bil. Har jag inte gjort det på två eller tre veckor så har jag i princip glömt bort hur jag gör. Hoppas att det hjälpte att förstå lite lättare. Det finns många flera saker att berätta om NVLD. För mig är det ett stort område 🙂

Kommentera

