Tankar på sängkanten – om magi och att förstå fantasi och verklighet

– Mamma, om man önskar sig något när man rör i smeten när man bakar julkaka, slår den önskan in då? (specialintresse böcker om älvor)
– Menar du på riktigt?
– Ja.
– Nej, den slår inte in (det smärtar att vara så ärlig, men då jag vet att hon inte själv kan dra slutsatsen så kan jag inget annat).
– Men varför inte det? Kan inte nån köpa det som man har önskat sig då?
– Jo, men magi finns inte på riktigt.
– Men Y (pedagog på förskolan) har sagt att Y har ett riktigt trollspö som Y kan trolla fram saker med.
– Hmmm, så det har Y sagt säger du?

Återigen ett tillfälle då det sägs saker som Prinsessan inte förstår och som för henne blir en sanning, även fast jag säger att det inte är så. För om Y har sagt det så är det väl så. Varför skulle Y säga något som inte stämmer.

En kommentar från återgivningen av utredningen ekar i mitt huvud:

”Har man ett barn med autism i gruppen så kan man inte säga såna saker.”

Jag har påtalat det och fått till svar att ”alla barn har svårt för det”. Och nej, jag nöjde mig inte med det svaret.

3 thoughts on “Tankar på sängkanten – om magi och att förstå fantasi och verklighet

  1. förskolan är trög…anser jag
    det måste ju vara bena hård med ett tydligt språk så att de inte tex skrämmer upp prissenan i onödan pga av att hon aldrig förstod vad som egentligen sas….

    ha en god helg

  2. Vad händer om du säger att Y ljög? För det gjorde hon ju faktiskt även om det var på skoj. Som du själv skriver, man får vara brutalt ärlig med dessa barn och säga rakt ut om saker är lögn, sanna, på skoj eller allvar. Det är ett första steg för dem att få upp ögonen för att allt inte är som det sägs. Min dotter tar ju också saker på fullaste allvar men numera frågar hon mig om något är sant när hon blir osäker.

    Bra att du tar upp det med förskolan. De måste få upp ögonen för att alla barn inte förstår när man skojar eller inte och att man måste åtminstone avsluta ett skoj med att påpeka att det man sade inte var sant.

  3. Tack Tea, jag har inte tänkt på att jag kan säga att det är ett ljug. Får tänka på saken. Samtidigt måste jag ta upp med dem att de inte FÅR säga såna saker. Hon låtsas ju att hon förstår och skrattar där de andra skrattar.

Kommentera

