Slut på detta året. Tack och hej.

Den barnfria helgen spenderades främst med att fixa till i Prinsens rum. Det var liksom hans tur att få lite fördelar den här gången. Med tanke på inlägget Mamma med rätt att rensa såg jag ändå till att jag fick till lite utrensning från Prinsessans rum. Det var ett stort steg bara det att hon godkände att jag fick rensa ut saker från hennes rum, även om det absolut inte fick slängas eller skänkas bort.

Igår kom de hem. Prinsen överlycklig över sitt ”nya” rum. Slängde sig på sängen och sa ”jag gillar det” och ägnade sen en stor del av kvällen till att leka i sitt eget rum. Hittade leksaker han inte sett på länge och som blev intressanta på nytt. Prinsessan blev förstås svartsjuk och att lämna dem själva tillsammans var därför inte aktuellt under stora delar av dagen. Hur ska vi få till en tillvaro som blir bra även för lillebror. Tunga känslor som härjar inombords.

Prinsessan tog förändringen över att leksaker var utplockade både från hennes rum och lekrummet riktigt bra. Överraskande bra faktiskt. Jag har tagit kort på vad det är vi ställt ut och skrivit upp vilka leksaker som ligger i vilken låda. Det ska bli intressant att se hur länge de får stå i förrådet innan hon vill ha in dem igen, som ren trygghet eller om hon om ett tag faktiskt kan känna att det är okej att göra sig av med dem. Håll tummarna för det senare.

Nu är det dags för nyårsafton. Vi firar hemma. Maken och jag har köpt färdig nyårsmeny. Prinsen vill ha hamburgare och eventuellt önskar Prinsessan risgrynsgröt. I så fall får hon det. Utöver att duka extra festligt och att jag och Maken äter go´mat och skålar vid 12-slaget tror jag vi håller allt så vanligt som vi brukar. Det blir alltid lättast så. Baksmällan blir så mycket mindre då. Och då menar jag inte baksmälla från alkohol utan baksmälla av ändrade rutiner.

Gott Nytt År

Lämna en kommentar