Meningsfull tillvaro

När ingen av följande instruktioner går in och de totalt ignorerar vad du säger;

– Varsågoda.
– Frukosten är klar.
– Kom till köket nu. Varsågoda.
– Gå till köket…

kan du istället lägga till, fortfarande i samma ton och se vad som händer;

– Nu är iPaden på bordet.
– JAG KOMMER. JAG VILL HA MAMMAS.
– OCH JAG VILL HA PAPPAS.

Och så rusar de till köket och intar sina platser.

Om att göra tillvaron begriplig och meningsfull… God morgon liksom.

*******

Sen undrar jag när lillebror, (Prinsessan har börjat lära sig), ska koppla att frukost är det man äter på morgonen, oberoende av om det är smörgås eller yogurt och flingor.

– Vill du ha smörgås idag också Prinsen?
– Nej, jag måtte ha frukot.
– Smörgås är väl frukost?
– Nej, man måtte ha en kål med gurt och en mugg med flingor.

Är det kvällsmat och han vill ha gurt och flingor ber han helt enkelt om frukost. Att tala med bönder på bönders vis… Lättare att förstå om man använder samma språk helt enkelt…

20130625-080152.jpg

Kommentera

