Om att skriva ner vår historia

Jag har börjat sammanfatta mitt liv och min vardag med Prinsessan i bokform. Alla våra turer kring hur vi blivit bemötta. Vilket stöd vi bett om och inte har fått. Hur det ser ut att funka så bra, men bara blir pannkaka av alltihop när vi till slut landar i hemmets lugna vrå.

Jag vill att det ska bli en skrift som inte bara är igenkännande för andra som lever ett liknande liv som vi. Jag vill också att lärare, pedagoger, utredare och anhöriga ska kunna förstå hur det kan se ut på andra sidan. Att förstå och att lära, är vad jag hoppas kunna bidra med.

Vad är det som gör att allt ser så bra ut, men ändå inte funkar särskilt bra alls, egentligen?

Hur kan man läsa av sitt barn och hitta strategier för att hjälpa, utan att behöva köra en intensiv beteendeterapi?

Vad kan barnets olika beteenden bero på, om man tittar under ytan?

Och hur kan man nå fram för att lära barnet egna strategier för att hantera det som blir så svårt?

Kanske innebär detta skrivande att jag inte blir så aktiv här som jag varit tidigare. Vi är också inne i en större förändringsprocess med flytt och kommande start i förskoleklass så på ett sätt är det också svårt att formulera alla tankar innan vi har landat där.

Kom gärna med input och idéer kring vad du skulle tycka vore intressant att läsa om. Eller skicka ett mejl om det är något annat du funderar över. rosaprinsessan at me punkt com

2 thoughts on “Om att skriva ner vår historia

  1. Tror det kan vara väldigt värdefullt att skriva om det här, både att du själv får ihop det och att läsa för andra föräldrar. Är väl ganska tunnsått med berättelser om det här gissar jag? Kram

  2. Åh vad bra att du gör det här! Det behövs fler, fler, fler! Jag hoppas att du skriver om det osynliga hos flickorna, hur annorlunda det kan te sig mot vad alla förväntar sig, och hur saker som på ytan ser ut som något mycket välfungerande kan vara täckmantel för något helt annat och väldigt problematiskt. (Kanske är det bland annat detta du är inne på i din första frågeställning…)

Kommentera

