Världsautismdagen 2 april – i korta drag

autism_banner_facebook

Det har skrivits mycket på olika ställen för att uppmärksamma Världsautismdagen idag. Mitt bidrag får bli att jag samlar inlägg och artiklar som jag har läst/hört under dagen som jag tycker är värda att sprida.

Mamma ”Britt” har skrivit ett öppet brev till Lotta Edholm och övriga i Stockholms stads utbildningsnämnd om att Stockholm drar ner stödet till barn med särskilda behov. Inte för att pengar inte finns, utan för att kranskommunerna ligger mycket lägre i sina bidrag till skolorna, och då blir det orättvis, eller något. Varför inte höja stödet i kranskommunerna så att de barn som har behov av stöd får det stöd de behöver, oberoende av i vilken kommun man bor?

”Saknar jag den i mitt arbete spelar det ingen roll om jag fått utbildning i metoder eller verktyg, även om metoden/verktyget i sig är bra. Då blir jag som en kirurg med tillgång till vassa skalpeller men som saknar nödvändig kunskap om kroppens anatomi. Vem vill bli opererad av en sådan kirurg?”

Mer om vad detta handlar om kan du läsa på Autism- och Aspergerförbundets blogg där Mats Jansson och Anna Sjölund skriver om vikten av autismspecifik kompetens.

Toca Bocas sida, som för övrigt har många bra appar för barn, kan man läsa ett mycket fint och rörande gästinlägg om en liten vandrare samt även hur de använt sig av barnets intresse för att lära och kommunicera.

Sen tycker jag att det är bra och väldigt viktigt att det är mer fokus på just fickor med npf just nu. Men så är jag förstås lite partisk.

På TV4 Nyhetsmorgon var det ett inslag där Jill Söderlund berättade om autism och hennes egen diagnos.

För egen del satte jag dagen till ära på mig ett blått halsband som jag vann förra året på Världsautismdagen när jag var på mingel hos Speciella.  Lyckades dock inte ta ett rättvisande foto så det får utebli.

Kommentera

