Tema lek – En stunds lek, på lika villkor

Jag finner plötsligt mig själv när jag iakttar henne lekandes på golvet med en flicka nästan tre år yngre än hon själv. De leker på ett sätt jag aldrig annars ser henne med varken jämnåriga eller lillebror.
Tillsammans hittar dem de små hamstrarna , låter dem köra in och ut ur det lilla hamsterhuset. Den lilla flickan säger något till den stora. Min stora flicka som snart fyller sex år. Hon hör inte. Hon är inne i sina egna tankar och svarar inte.
Försiktigt uppmärksammar jag henne på närvaron av det yngre barnet. Hon reagerar och är genast där och svarar på det som det yngre barnet har bett om. De leker vidare och jag ser hur det i alla fall ser ut att flyta. Jag ser hur min stora Prinsessa leker en stund, helt på lika villkor. Jag njuter.

*

Det var första gångerna de här två flickorna träffades. Den oro som jag vanligen känner när hon träffar andra barn var i det här fallet obefogad. De hade en fin stund av bredvidlek tillsammans. Hon lyssnade och hon erbjöd sig att hjälpa, på ett fint omhändertagande sätt.

När vi åkte därifrån tänkte jag:

Det är det som är så speciellt, ibland är hon inte mer än tre år och ibland är hon åtta. Det gäller bara att hitta rätt sällskap.

2 thoughts on “Tema lek – En stunds lek, på lika villkor

  1. Så underbart. Du beskriver det så fint så tårarna är inte långt bort. Måste vart härligt å bara få sitta och iaktta.

Kommentera

