Mer fokus på flickorna

20130326-161758.jpg

Idag går jag lite utanför ämnet och tipsar om en bok i ett ämne som jag tycker är väldigt viktigt att vi vågar prata om.

Boken handlar inte om npf men jag märker att många föräldrar som jag idag har kontakt med gällande npf, precis som jag drabbades av förlossningsdepression när barnen var små. Om det är att dessa mammor är extra sårbara, om det är så att barnen som senare får någon form av npf-diagnos av något skäl är extra krävande vilket ”gör” att vi föräldrar drabbas eller om det rentav bara är en slump har jag ingen aning om. Det kan säkert vara en blandning av allt och ingenting.

Ibland har det kanske allt med npf att göra och ibland ingenting.

Jag är dålig på att läsa böcker och inte heller särskilt bra på att skriva recensioner. Den här boken har jag ändå läst och jag kände igen många av mammans tankar och funderingar. Sorgen över att det inte blev som hon hade tänkt det och tankar om framtiden. Jämförelsen med andra föräldrar som verkar så lyckliga.

Att jag vill tipsa om boken här är för att jag tror att det kan finnas läsare här som kanske har glädje av att läsa om hur det kan vara när det inte blir som man har tänkt sig just i början av föräldraskapet.

Häromdagen blev jag kontaktad av Efter 10 med en förfrågan om att medverka för att prata om min förlossningsdepression. Jag tackade nej då jag ser att det i mitt fall hänger mycket ihop med Prinsessans extra svårigheter och jag inte vill att föräldrar med en pågående förlossningsdepression ska känna extra oro för om barnet har autism eller AD/HD eftersom det kanske inte alls har med saken att göra. Jag tipsade dem istället om författaren till En Mekanisk Mamma som är en av få böcker i ämnet. Som jag förstått det kommer hon att vara med i programmet den 5 april istället. Hon har bra kunskap och också egen erfarenhet i ämnet. Här hittar du hennes blogg.

Sen passade jag på att säga att jag gärna kommer dit och pratar om flickor med autism, särskilt högfungerande, eftersom det också är ett ämne som är otroligt viktigt att sprida mer kunskap om. Vi får se om jag så småningom kan bli inbjuden att prata om det istället.

One thought on “Mer fokus på flickorna

  1. Hoppas att du får komma dit och prata om det. Det behövs verkligen! Tack för tipset om boken! Jag är inte en av dem som fick en förlossningsdepression – och skall läsa den just därför.

Kommentera

