Det är så lite som krävs vissa dagar

Ikväll va en sån där kväll igen då ALLT blev fel. Utmynnade i detta (hon skulle bada);

-Jag har tagit fram en rosa handduk till dig, säger jag för att locka henne till badrummet.

Hon har aldrig haft en rosa badhandduk, men den blå Nalle Puh-handduken var i tvätten så jag tänkte hon kunde ta min.

-Har du köpt en ny handduk till mig?
-Kom hit så får du se. (Fel fel fel jättefel av mig)

Naturligtvis blev det totalt fel när det sen inte var en ”likadan som den andra fast rosa med blommor på”.

På den korta stund det tog från det att jag sa att jag hade tagit fram en rosa handduk tills hon var där hade hon hunnit skapa sig en bild av något som sen inte gick att frångå.

Hon ägnade en timme åt att gråta, hälla ut grovsalt i vår säng (visserligen av misstag, men det var tillräckligt för nästa katastrof) och att hulkande gråta att ingenting blev bra idag, innan jag fick trösta och torka tårar.

Något bad var det inte tal om, vilket naturligtvis var skälet till att jag ens från början behövde locka henne till badrummet.

9 thoughts on “Det är så lite som krävs vissa dagar

  1. Kanske en dum fråga… Men hur skulle du ha gjort i stället? Jag är ny på ”området”, har två barn som förmodligen har autism. Jag har nyss förstått att dem har NPF av ngt slag. Jag gör liknande ”tabbar” dagligen. Hur gör man i stället?
    /Åsa

  2. Pingback: Högfungerande, enligt vem? | rosa prinsessan

  3. Åh vad bra att du frågar Åsa. Precis såna frågor som jag själv ställt mig många gånger.

    När jag hörde att hon frågade om jag köpt en ny handduk till henne skulle jag ha sagt som det var. -Nej, jag har inte köpt en ny handduk, du kan få låna min handduk.

    Att säga ”kom hit så får du se” skapade uppenbara bilder hos henne om en överraskning. Och så var det ”bara” mammas tråkiga handduk och ingenting annat.

    • Förstår du hur jag menar?
      Att säga hitta-på saker eller att använda små lögner för att tro att det ”just nu” blir bättre skapar bara oro och brist på tillit i ett senare skede.
      Tänk ”om det hon sa inte stämde den där gången så stämmer det nog inte den här gången heller”…

      • Jag tror jag förstår vad du menar. Det är inte lätt alla gånger att hitta ”rätt sätt” att prata eller lägga fram något som behöver göras. Jag lär mig mer o mer av alla fina bloggar. Tack för att ni orkar dela med er!

    • Åh, naturligtvis. Jag har märkt på speciellt ett av mina barn att jag knappt kan ha överraskningar alls. Jag kan inte ens säga att jag har köpt ngt pyttelitet som överraskning. Då blir dem oftast arga när dem får överraskningen. Men om jag ställer överraskningen väl synlig på en bänk så att dem upptäcker överraskningen själva så blir dem jätteglada. Då räcker det att jag köpt ett nytt barnschampo och dem blir jublande glada. Sedan är det en annan femma att få tvätta håret på dem 😀

      • Det där känner jag igen. Hon ska gärna veta innan vad överraskningen är. Nu håller vi samtal kring påskägg och påskpresent, varje dag. Eftersom vi inte äter godis här alls så blir det present, men OJ vad svårt det är att vänta.

  4. Åh GUD jag känner igen mig så oerhört, oerhört mycket! Tror aldrig jag har känt igen mig så mycket i någon blogg förut hahaha ojojoj! 🙂 Läser och läser och läser. Tack för att du skriver! Kram!

Kommentera

