Hitta lösningar på problem

Igår kommunicerade vi genom att jag låtsasringde till Prinsessan för att berätta vad som skulle hända härnäst.

Jag satte tummen till örat och lillfingret till hakan och sa Rrrrrrriiing.

För bara ett par månader sedan hade hon suckat och tittat uppgivet på mig ”Men mamma, det där är ingen telefon”.

Nu har vi kommit så långt att hon förstår att det är en lek och svarar glatt när jag ringer till henne.

-Hallå. Vem är det?
-Det är mamma. Vad gör du?
-Leker.
-Jaha.
-Jag ringer för att säga att det är dags för kvällsrutinerna.
-Ehhh. Du, jag hör inte dig.
-Jo, jag sa att det är dags för kvällsrutinerna.
-Jag hör inte vad du säger nu. Hejdå.

KLICK

-Rrrrrriiing!
-Ja hallå.
-Hej, mamma här igen.
-Men du, jag hörde inte dig.
-Nej jag vet. Då gör jag i ordning din medicin nu då.
-Okej!

KLICK!

I vissa fall har hon väldigt lätt att tänka i flera steg. Och lösa problemet…

*********
Jo, så kan du Gilla sidan på Facebook också om du automatiskt vill få nya inlägg i ditt flöde.

2 thoughts on “Hitta lösningar på problem

  1. Hej!
    Vilken härlig utveckling! Och humor har din prinsessa! Just att se när någon tar det steget, att leka låtsaslek och känna igen ett skämt istället för att ta det bokstavligt är fantastiskt. På mitt jobb (en särskola) arbetar vi mycket med just lek och att kunna känna igen när det är på skoj. Ett viktigt verktyg att behärska men som för många kräver träning.
    Kram!

Kommentera

