Bristande theory of mind?

Jag tog med Lillebror till affären för att köpa något till Alla Hjärtans Dag igår. På grund av allehanda åkommor och annat hade vi inte haft tid att fixa något och precis i närheten har vi bara en liten butik. Vi bestämde oss för att köpa såna där figurballonger som när jag var liten var årets höjdpunkt när jag var till Skansen. Nu finns de överallt.

Prinsessan brukar stå där och tråna och har förstås sagt vilken det är hon vill ha, om det sen är prinsessan eller den rosa hästen har jag glömt. Prinsen ville dock välja något helt annat för att ge till sin älskade storasyster. Här är en avvägning i att tillrättalägga allting för att Prinsessan ska vara nöjd eller för att Prinsen ska få gå sin väg i livet och välja det som är viktigt för honom. Jag gjorde vad jag kunde för att ”styra” in honom på ”rätt val”, men han var fast besluten vid den gula kycklingen. Till sig själv valde han en rymdraket.

Vi kom hem, han var glad över att ha en present till Prinsessan. Vad händer? Hon skriker och slänger den ifrån sig, för DEN ville inte hon ha. Prinsen blir ledsen. Han vill göra sin storasyster glad och ger därför sin egen rymdraket till henne istället. Att jag försöker säga att han har valt och om hon inte vill ha den, så behöver hon inte, men att hans rymdraket är hans, hjälper inte.

Han ger bort sin ballong i alla fall. Självklart blir hon glad för rymdraketen och tar ingen notis om att han blev ledsen för att inte ha den ballong han själv valt.

På kvällen berömde jag honom speciellt för att vara en fin lillebror och så pratade vi lite om vad som hade hänt och varför.

Idag tog jag vara på ett tillfälle då jag tänkte att Prinsessan var mottaglig att lyssna på vad som hade hänt. Hon lyssnade och verkade förstå att han hade blivit ledsen och jag tänkte att vi kommit ett steg närmare till att förstå att vi alla har olika tankar och känslor (theory of mind). Hon lämnar mig och går in till Prinsen för att säga något.

”-Prinsen, nästa gång som du går till affären och ska köpa en ballong, köp en prinsessa eller en häst till mig då.”

Det var inte precis så jag hade tänkt mig det och inte heller så jag hade pratat med henne. Vi har alltså en bra bit kvar här…

*****

För er som har syskon och neurotiska barn (utan diagnoser) tänker säkert att det här är vanligt mellan syskon ”så här är det jämt”. Det stämmer säkert, men här är det alltid bara från det ena hållet. Det finns inget givande och tagande. Det är alltid Prinsen som ger med sig, det är alltid han som får komma i andra hand och få sina önskningar ifall det funkar. Det är ett stort jobb för att få till att han får sin egen tid utan att det runt omkring ska bli skrik och tandagnisslan från storasyster för att livet är orättvist, oavsett hur mycket hon får.

 

6 thoughts on “Bristande theory of mind?

  1. Det är svårt att vara syskon. Jag ser detsamma med vår lillebror.
    Och samtidigt ser jag också att det givit honom en dimension extra av insiktsfullhet om hur det är för andra. Han är världens omtänksammaste och vänligaste även i situationer när han egentligen är för liten att förstå vidden av situationen.
    Det innebär inte att han tycker det är kul jämt eller att han inte önskar det var annorlunda ibland.
    Som förälder tror jag att man vid nån punkt måste sluta tycka synd om nt-syskonet likväl som man inte ska tycka synd om barnet med npf. Det är som det är och alla inblandade får göra det bästa som går av situationen. Ibland betyder detr att nt-barnet får stå tillbaka, ibland det andra. Livet är inte rättvist. Men det kan vara bra ändå…

  2. Jag har nog en bit kvar också då… Läste inlägget och insåg att det där är på pricken jag – fortfarande (jag är 25). Oops.

  3. Jag har ju atypisk autism. men jag är sådan som blir vrål sur om jag är i ett förhållande och min partner bara struntar i mina behov och jag då alltid ser till att han har det han behöver. För mig är det viktigt med att ge och ta. Inte så att jag måste ha presenter när jag fyller år för jag gett någon en present eller att jag måste ha en julklapp för att jag gett alla vänner jag vill ge en julklapp. Utan mer det att det räcker med ett tack och ett leende och att visa uppskattning genom att vara schysst. Och visst har det hänt att man fått saker i bland som man tittat på och tänkt. Hm vad ska den här saken va bra för. Men i stället ler man och säger men tack så mycket den var jätte fin. eller å en bok tack så mycket.Jätte snällt och ibland kanske jag säger ja denna verkar ju så pass bra så denna kommer jag läsa.Jag som annars är lite dålig på att läsa böcker.

    Så jag tror det är viktigt att prinnsesan lär sig det här innan hon blir för stor för annars tyvvär kommer ingen vilja ha med henne på kalas eller bry sig om henne. för man slutar bry sig om någon som inte visar tacksamhet som får utbrott som inte gör det som förväntas.

  4. jag har en lillebror med diagnosen ADHD
    så detta känner man igen …..
    att man fått backa för att låta han gå först

  5. Känner så väl igen detta från mina två (nu 14 och 11). Och det är inte som mellan ”vanliga” syskon utan som du skriver väldigt enkelriktat. Tycker du gör rätt i att prata öppet med lillebror och stötta honom i att inte jämnt behöva jämka och ordna så det blir lugn och ro. När vår lillebror var runt 9 var han med i en syskonklubb som träffades en gång i veckan och det gav honom väldigt mycket. Vi har oftast delat oss och gjort saker på var sitt håll med varsitt barn, det brukar bli lugnast för bägge. Men det skapar en sorg att inte kunna göra aktiviteter som familj. På plussidan har lillebror en högt utvecklad empatisk sida och är en mycket bra och omtyckt kompis. Lycka till!
    @svartvitarander: härligt att du får det att fungera och delar med dig!

Kommentera

