Bortom all logik

20130206-230551.jpg

Ur Laban och Labolinas bok ”Kommer snart”

Laban och Labolina lästes varje kväll i flera års tid för ett tag sen. Flera år var kanske att överdriva, men vi började med dem tidigt och slutade med dem för ett år sen kanske. Då när vi gick över till kapitelböckerna om älvorna och Rebecka och Kristin. De böckerna har vi snittat en bok i veckan på under året. Och då menar jag att vi har säkert läst minst 52 av de 73 böcker som finns i den serien. Vissa har vi läst flera gånger, i brist på att olästa älvböcker fanns på biblioteket att låna.

Nu har intresset för älvböckerna försvunnit och vi letar oss lite mellan än det ena, än det andra. Kapitelböcker i all ära, men det finns en väldigt speciell anledning att vi läst just 52 olika böcker om Rebecka, Kristin och alla väder-, dans-, regnbågs-, kalas- och djurälvor som finns. De är fullständigt förutsebara. När hon väl kommit över att svartalferna faktiskt var ganska harmlösa och korkade små varelser så var det ju väldigt skönt att lyssna på de böckerna varje kväll. Ingenting att bli rädd för, behöva undra över vad som kommer sen osv. Det var tryggt och skönt. Precis det som en liten flicka med oro och bristande föreställningsförmåga behöver på kvällen.

I kväll plockade hon alltså fram en annan bok som vi skulle läsa. Laban och Labolinas ”Kommer snart”.

Mitt i kom jag på att jag kan ju också smyga in lite träning i det här med orsak och verkan, samt mentalisering (att förstå hur andra tänker och att de kan tänka något annat än det jag själv tänker) när jag läser för henne. Boken handlar om att de små spökena blir smutsigare och smutsigare och att Spökmamman försöker få dem att komma in och bada eftersom de är så smutsiga. Så kom jag till sidan när Laban och Labolina snubblade på fotbollen.

”- Vad händer då? frågar jag.

– De ramlar på gräset.

– Ja, men vad händer när de ramlar på gräset?

– Jag vet inte…

– Blir de smutsiga kanske?

– Jaa…? Men, jag visste inte att gräs var smutsigt.”

(hmmmm…. nej så klart inte tänker jag och får snabbt förklara hur det hänger ihop)

”- Det har du ju rätt i. Gräset är ju egentligen inte smutsigt, men om man ramlar på gräset med sina byxor så kan man få gröna fläckar på byxorna. Då blir ju byxorna smutsiga.

– Ja. Men (mycket förnumstigt här), det är väl bättre att man blir det när man har kläderna på sig i alla fall.

– Jaså?

– Ja, för annars blir man en utomjording.”

Jag brukar kunna följa hennes logik. Men här brast det även för mig. Prinsessan själv var klar med den konversationen, hon hade sagt det som hon tyckte var viktigt, och då är det stopp.

Så, bara så ni vet. Om ni ramlar på gräset och blir smutsiga utan att ha kläder på er, då blir ni en utomjording 🙂

8 thoughts on “Bortom all logik

  1. Men det är klart. Ramlar man och får jord på knäna (hon kanske började se bortom gräset) då får man ju jord utanpå sig. Då blir man utomjording helt enkelt 🙂

  2. Men utan kläder kan hon ju få jord på sig=utomjording?! Kolla om hon vet vad en utomjording är. Kanske tror hon att det är när man får jord på dig? En tanke från en mamma med dotter med autism

  3. Frågade henne i morse. En utomjording kommer från en annan planet och har ett öga, mitt i pannan. En del av dem i alla fall.
    När jag frågade om det där med att ramla på gräset och få gräs på kroppen svarade hon att ”då blir man gräs”. End of discussion 😉

  4. Jag tänkte direkt att det är självklart för utomjordingar är ju gröna. Men det är ju hur jag tänker och inte alls självklart att det är så hon tänker.

  5. Haha, måste berätta om en liknande tankevurpa min dotter med Aspbergers gjorde.
    När hon var omkring 4-5 var det fortfarande hopplöst att gå med henne i trafiken eftersom hon helt glömde var hon var och vandrade rakt ut på gatan. Dessutom var lilla syster 2,5 och mao inte mycket bättre. Nu är jag inte alls så pedagogisk som du, och dessutom visste vi inte då hur hon var funtad, så jag hade helt enkelt försökt skrämma dem till lydnad (ja, jag vet, men om alternativet är att de blir påkörda…). Jag hade förklarat att om man springer ut i gatan kan det komma en bil och köra på en, och då blir man mos.

    Under samma period hade vi mycket diskussioner med lillasyster om tandborstning, på sedvanligt tvååringsvis vägrade hon borsta tänderna och det var fullt krig varje kväll. Den något frustrerade och fortfarande inte särskilt pedagogiska mamman försökte förklara att om man inte borsta sina tänder äter tandtrollen upp dem och då kan man bara äta mos, som bebisarna.

    Sen kommer dagen då jag har ryggen åt barnen och lillasyster tar en steg ut på gatan, och storasyster skriker:
    ”Akta dig, om man går ut på gatan kan man bli uppäten av en bebis!!”

    Det tog en stund att koppla att det var för att man blev mos – som ju bebisar som bekant äter…

    Man måste älska den enorma logiken hos npf-ungarna! 🙂

Kommentera

