Sjunger Timstockens lov

20130130-142440.jpg

En alldeles egen timstock. Med hus och allt.

Vi har använt tidshjälpmedel i över ett år, (inlägg kommer under dagen hoppas jag) med bra respons från Prinsessan.

Igår kom en riktig Timstock från Habiliteringen med posten. Tidigare har vi använt appar på iPad och iPhone. Prinsessan blev överlycklig och sa ”Åhhh mamma, det här är den bästa!! Den här får aaaaldrig gå sönder.” Nu har den fått både hus och väska att bo i, plus den lilla plastpåsen som den låg i i förpackningen.

I morse tog hon själv initiativ till att klä på sig, satte tiden på 5 och sa åt mig att följa med. Jag dansar mer än gärna efter hennes pipa på det här området ett tag för att förstärka det positiva i att hon vill göra själv.

Fem minuter välja kläder.

Fem minuter att klä på, där jag visserligen fick hjälpa till.

Femton minuter till när hon skulle komma till köket för frukost.

Tjugo minuter för att äta frukost.

HON ÅT SIN FRUKOST SJÄLV! På FEMTON minuter. Sittande på sin balanscykel, men vad gör det i sammanhanget.

Jag tror inte att det har hänt på ett år att hon ätit sin frukost helt själv utan att vi har behövt mata något eller påminna tusen gånger. Jag är i chock. Lycklig chock!

20130130-092215.jpg

Med väska, påse och hus till timstocken redo att packas ner för att gå till förskolan. Kortet intill är dagens schemakort.

Nu i eftermiddag har hon ställt den själv för att avgöra när hon tyckte det var dags att börja äta sin mellanmålssmörgås. Underbara unge!

3 thoughts on “Sjunger Timstockens lov

  1. Jag vet ! Den är fantastisk ! Be om en till fsk oxå så slipper ni släpa fram o tillbaka eller riskera att glömma 😉
    Kram

  2. Jag har en till mig själv, som mest används till att inte låta saker koka fast på spisen. Så mycket enklare att bara trycka på en knapp än ett ställa ett vred eller ett larm. Det gör att den används. Försöker smyga in i den i barnas liv också men det har varit trögare. Du vet att den finns i flera utföranden, en med kortare intervaller och en med längre? Hade den med längre, men den hittade jag ingen användning för mer än Om en timme ska du börja gå och lägga dig, så jag bytte.

Kommentera

