Att arbeta med tid

De senaste veckorna har jag lagt mycket fokus på tiden. Att få Prinsessan att uppfatta tid och hur lång tid olika saker tar. Jag har tänkt att många problem vi tampas med kanske beror på att hon inte förstår hur lång tid något ska hålla på. Tydliggörande med visuellt stöd har hjälp mycket, men det är ändå saker som vi inte får att fungera.

Vi började använda tidshjälpmedel redan för ett år sen. Då mest för att avsluta, förbereda för när vi skulle gå in eller andra ”enklare” saker. Det har blivit mer och mer under året och först nu tror jag att jag kan se utkomsten av att vara kontinuerlig och att vi använt det som hjälpmedel under så lång tid. Hon har successivt fått bättre och bättre förståelse för tid helt enkelt. Först nu är hon mogen att förstå att olika aktiviteter kan ta olika lång tid.

Jag har förstås inte haft någon medveten strategi här (för det är en egen svårighet som jag har). Jag har gjort det jag har kunnat och det vi haft behov av för att komma vidare.

20130128-232558.jpg

Vi började med TimeTimer som ganska fort hjälpte oss att förhålla oss till begreppen ”en hel röd cirkel” och ”en halv röd cirkel”. Är det bara en kort stund som 10 minuter kan vi ibland säga ”en tårtbit” (läs inlägget om Att göra kommunikationen tydlig). TimeTimern har varit en bra start för att skapa förförståelse, lära sig hur klockan ser ut och göra övergångar och avslut lättare. Den använder vi för att visualisera tid som är mer än 30 minuter. Som ”om hur länge ska vi på kalas” eller ”när kommer mamma hem”.

20130128-232638.jpg

I höstas hittade vi Timstocken (också den som app eftersom vi inte kommit igång med hab eller arbetsterapeut ännu). Den är guld värd eftersom den inte går att stänga av eller pausa, vilket hon kommit på att det går på TimeTimern. (Psst säg inte att det faktiskt går och visa definitivt inte hur man gör). Timstocken använder vi för enstaka minuter och upp till max 20 minuter. Varje prick visar en minut. Så många lampor som lyser, så många minuter är det kvar.

Dessa hjälpmedel har hjälpt oss med mycket. Mer om det i kommande inlägg.

Kommentera

