Gör om gör rätt

Vissa dagar tycker jag att vi är på rätt spår och att ”nu kommer det gå bra”.

Andra dagar tycker jag inte det. Då skulle jag helst bara vilja skrika ”gör om gör rätt”.

Ikväll är en av de andra dagarna.

Tänk, att när vi har barn med funktionsnedsättningar är vi så speciella så vi tycker att vi ska bli annorlunda bemötta än vad andra har möjlighet till.

Vi är så fräcka så vi förväntar oss att bli förfördelade och få mer ut av vår omgivning/instanser/förskolor/skolor än vad andra kan. Vi är så fräcka så det vi ber om är att bli bemötta med respekt och en öppenhet för att förstå vår situation.

Det är ju ändå sånt som föräldrar till barn utan funktionsnedsättningar aldrig förväntar sig. Tänk så speciella vi är ändå. Nästan lite fräcka till och med.

3 thoughts on “Gör om gör rätt

  1. Våran lille prins är ju ungefär i samma ålder som eran sessa… Före jul gjorde han sin psykologutredning och som avslut på den så bestämdes det att han skulle göra en autismspektra utredning, den kommer göras i mars-april.
    Fick frågan om hur vi tänkte inför det…mannen satt tyst och tänkte nog inte alls för han vet inte vad det innebär. Jag vet att jag tänkte ”Det finns nog på jobbet, vill inte ha hem det!!” Utvstörning är vad det är…men jag vill verkligen inte ha in autism i hemmet,,,känns plötsligt som jag jobbar dygnet runt. Men å andra sidan…han är ju vad han är. Blir ingen skillnad bara för att nåt kommer på papper, inte här hemma iallafall. På förskolan är de helt förstående med att han ska vara kvar ett år till och att vi inte vill ha in honom i en vanlig grundskola. Så dom måste göra 2 utredningar på förskolan pedagogisk och…nånting mer som INTE får ge för gott resultat för om han är för duktig (över 70) så kommer han Inte in på särskolan. Det är nån gräns de har.

    Å på mitt jobb (jobbar med elever i träningsskola/särskola/grundskola) alla under samma tak – det dom har gemensamt är att de sitter i rullstol. På jobbet lovordas jag för att jag ligger på om min sons utveckling och tjatar på habilitering/sjukhus/förskola…”det är bra att du ligger på, du vet ju vad du pratar om, du har ju erfarenhet!!” Känner mig helt matt…..som jag sa till min chef ”Jag vet hur man jobbar med mina elever, men min son är som ett oskrivet papper…vissa dagar är solklara, medans andra vet man inte alls hur man ska ta honom.”

    Kram!!!

    • Oj. Ja, det är väl det som är skillnaden som många beskriver. Att de har erfarenheten i skola eller förskola, sen när de inser att de har det hemma så har de plötsligt ingen aning om vad det innebär. Det ÄR skillnad på att kunna gå på rast och säga hejdå i slutet på dagen. Som förälder går inte det. Och som du säger, han är ju den han är oavsett vad den kommande utredningen visar.
      Jag vet inte riktigt vad det kommer in i mitt inlägg om ”Gör om gör rätt” egentligen. Jag tänker lite så här ibland, att om vi ändå bara hade oss själva att ta höjd för och planera för, så hade livet blivit mycket enklare, med eller utan autism och ADHD. Men så är ju inte livet. Med lite respekt och nyfikenhet för hur vår situation ser ut, skulle det andra livet, utanför familjens bubbla varit mycket enklare.
      Det är synd bara att det finns så många som inte har kommit därhän än.

      • Jag kan ofta, väldigt ofta känna att jag gör dunderfel och har kort tålamod. Jag har samma tänk med barnen som jag har eleverna på jobbet. Tänker : det som funkar på de gravt funktionshindrade ”borde” fungera på de lätt/medel…Å då tänker jag struktur och rutiner. Men jag har kört huvudet i väggen hur många gånger som helst. Och då kommer jag in i det du säger ” Gör om Gör rätt”…

Kommentera

