Temainlägg: NPF i media

Den här veckan har Neurobloggarna, med anledning av den senaste tidens skriverier i media kring medicinering, överdiagnostisering av ADHD mm, tema om NPF i media. Inte minst handlar det just nu om lokförare Torolf som blev omedelbart avstängd från sin tjänst som lokförare när det framkom att han fått diagnosen Aspergers syndrom.

Gå in på facebooksidan för Neurobloggarna för att läsa fler inlägg kring NPF i media.

***********

Jag är inte den läsande sorten och följer varken nyhetstidningar eller nyheter på tv särskilt noga. Jag läser det som intresserar mig, kalla det specialintresse om du vill, men jag ser väl inte nyttan i att läsa om saker ”bara för att”. Det som intresserar mig däremot, det tar jag reda på och det lär jag mig fort.

Eftersom det senaste året i vår familj mest har kretsat om diagnoser, autismspektrumstörningar, högfungerande autism och ADHD, har jag hunnit läsa in mig på en hel del i ämnet. Ibland klagar jag lite över mig själv för att jag inte läser böcker, utan följer vad andra skriver om sina situationer (jag kommer liksom ingen vart i böckerna…) Men så har jag en klok och kärleksfull make som uppmärksammade mig på att jag tar ju faktiskt del av kunskap som andra har förskansat sig från böcker och erfarenheter som de har läst, och så tar jag till mig av det som fungerar för oss och använder mig av det. Så indirekt tar jag ju del av godbitarna från alla möjliga och omöjliga böcker…

Jag har därför kanske inte all fakta om allt helt klart för mig. Men är det någonting jag ändå fattade ganska snabbt, så är det att Aspergers syndrom och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inte är en sjukdom.

Jag kan förstå och acceptera att personer som aldrig har stött på eller haft särskilt intresse för npf – ADHD, autism, asperger eller andra – inte vet och kan uttrycka sig konstigt. Som förälder till en högfungerande flicka (varför finns det uttrycket egentligen, i vems ögon är hon högfungerande?) blir man van med att mötas av kommentarer som allt som oftast grundar sig just i okunskap. Jag är okej med det. Jag har själv varit där.

Personer som arbetar med NPF, som arbetar med barn, som i sitt arbete sprider information (journalister) eller personer i ställning att avgöra om någon är lämplig för sitt arbete eller ej (läs Transportstyrelsens läkare Stina Stenback) förväntar jag mig dock ska vara pålästa innan de uttrycker sig till sin omgivning. Särskilt viktigt tycker jag att det är om man ska sprida sitt budskap i media.

Man bör inte som läkare på Transportstyrelsen, som i dagsläget vill stoppa personer med NPF att köra tåg, använda som orsak att Aspergers eller ADHD är en sjukdom och att det av den anledningen är en säkerhetsrisk. Självklart ska Transportstyrelsen vara noga med säkerheten. Och självklart finns det personer som har NPF som är mindre lämpade att köra tåg. Men det finns många människor UTAN NPF som också är olämpliga som lokförare. Det är väl därför det finns tester och ordentliga utbildningar, för att man ska se vilka som är lämpliga och inte lämpliga?

Har man en sjukdom som kan orsaka plötsliga svimningsanfall, hjärtinfarkter eller allt vad det kan vara, då tycker inte jag heller att man ska vara lokförare. Men Aspergers syndrom är inte en sjukdom. Man kan inte bara dra en gräns vid att bara för att man har ADHD eller Aspergers syndrom så är man en olämplig lokförare. Man bör (måste) göra en personlig bedömning, för ALLA som är intresserade av att utbilda sig till lokförare. Oavsett kön, hudfärg, religion, sexuell läggning etc ska man bli bedömd för sin personliga lämplighet.

SJÄLVKLART finns det personer med NPF som kan vara rent olämpliga som lokförare. Det finns det inom alla ovanstående kategorier. Om Transportstyrelsen nu går utifrån att en person med NPF skulle utgöra en större olycksrisk än personer utan NPF, tycker jag att man i nästa steg ska fundera över vilka som blir beviljade körkortstillstånd för personbil.

För är det inte män som står för den största olycksstatistiken i trafiken? Kanske män rent av är olämpliga som bilförare?

Kontentan av mitt inlägg är väl att om man nu ska uttala sig där den stora allmänheten blir påverkad osv, så ska man veta vad man talar om. Om man som journalist eller läkare ska uttala sig om att det pågår en överdiagnostisering eller att alltför många barn medicineras med preparat som inte är lämpliga för barn, så bör man ta reda på rätt fakta INNAN man publicerar sina texter.

********

Lyssna på intervju med lokförare Torolf Jansson och Transportstyrelsens läkare Stina Stenback.

Läs Lotta Abrahamssons inlägg på Debatt.svt.se om att Transportstyrelsens diskriminering inte hör hemma i västerländsk demokrati.

2 thoughts on “Temainlägg: NPF i media

  1. Pingback: TEMA: NPF i media – science fiction och andra världar | Ett öga på autism

Kommentera

