Bildstöd för rutinsituationer

Som jag skrivit förut är jag med i olika grupper på facebook där jag kan diskutera och ventilera saker med föräldrar i samma situation som vi är. De senaste dagarna har vi diskuterat och utbytt tankar kring bildstöd. Det är otroligt intressant att få läsa om hur andra föräldrar gör och hur olika barnen fungerar trots samma diagnoser, samtidigt som de kan vara väldigt lika i andra saker.

Jag var på gång att sätta upp ett schema över en hel dag där jag skulle förtydliga när olika rutiner görs, men fick helt andra idéer och tankar efter att ha ventilerat med dessa underbara föräldrar. I detta inlägg tänkte jag beskriva de rutinscheman jag har gjort nu. Först vill jag förklara varför vi valt just svartvita pictogrambilder.

Jag märkte tydligt när jag i början ritade hennes scheman över dagarna. Hon ville färglägga kläder, vagnar, pulkor etc etc. Vi kom inte vidare i vad det var vi skulle göra, utan fastnade i att hon skulle fixa med bilderna. Tills slut googlade jag på olika bilder och frågade Prinsessan själv vilka hon gillade bäst. Hon valde tveklöst Pictogram och jag köpte sedan licens till PictoOnline. För inte så länge sedan sa hon vid ett helt annat tillfälle att hon tycker att svart på vitt syns bäst, så kanske är det något perceptuellt för henne som gör att hon gillar pictogrambilder bäst.

PictoOnline finns att köpa som privatperson eller också till förskola eller skola. Då kan man betala lite mer och få fler inloggningar så att fler kan använda samma program. I PictoOnline kan man skapa Dagschema, Veckoschema, enkla bilder eller etiketter. Du kan spara olika bildserier för att kunna använda vid olika tillfällen och det går också att ändra storlekar på bilderna. Allt utifrån behov.

Under hela hösten har vi använt en veckotavla där vi sätter upp vad som ska hända under dagen och de närmast kommande dagarna. Beroende på vad det är som ska hända avgör vi om vi ska berätta i god tid, eller vänta tills dagen innan, eller rent av på morgonen. Mer om det en annan gång.

Nu har vi märkt att vi behöver strukturera upp vissa rutinsituationer tydligare. Det beror på att Prinsessan har svårt med ”automatiseringen”. Dvs hon kommer inte ihåg, eller förstår inte, i vilken ordning vissa saker görs, eller varför de ska göras i en viss ordning. Jag är inte så förtjust i att använda de olika termerna, som automatisering ,och mentalisering etc. Det beror helt enkelt på att jag själv har lite svårt att förstå den exakta betydelsen av dem. Däremot har jag lärt mig hur hon fungerar och förstått vad hon behöver för att träna och förstå sin vardag bättre.

Om hon förstår sin vardag bättre och kan bli mer självständig genom att ha bilder som förtydligar vad man gör i t.ex badrummet, så blir allas vår vardag lättare. Jag inser att det är ett långsiktigt arbete för henne att lära in de olika stegen så att de blir så självklara att hon även när hon inte är så intresserad av det kan fokusera tillräckligt länge för att kunna klä på sig själv, bara som ett exempel.

Här kommer de rutinsituationer jag har gjort bildserier på:

IMG_5610

Morgon- & Kvällsrutiner

På morgonen följer vi inte alltid bilderna, men för henne är det viktigt att hon får se en stund på tv först för att vakna innan vi kommer igång med resten av morgonrutinerna. I min framtida plan kommer hon själv att välja kläder och klä på sig. Som det är nu, plockar jag fram två av varje som hon väljer av och sen klär jag på henne. Ska hon göra det själv är hon i bästa fall påklädd till lunch. Det funkar av förklarliga skäl ganska dåligt på vardagar. Medicinbilden avser omega-3 tillskotten EyeQ, som hon fått sedan i oktober. Hon har blivit betydligt lugnare av det och vi har sett stora framsteg framför allt i lek sedan dess.

Vi behöver hålla strikta rutiner framför allt på kvällen för att övergångarna ska bli så smidiga som möjligt. Som det är just nu sätter den som ska natta Prinsessan sig i köket med henne när Lillprinsen går in i sovrummet för att sova. Hon har svårt med övergången bara att han ska lägga sig och har ett riktigt rus den tiden, så vi behöver hålla hans tider ganska strikt, för att hon ska komma ner i varv i tid.

IMG_5606

Påklädningsscheman

Bilden till höger sitter nu på garderoben i sovrummet och den andra på ytterdörren. Hon har länge bett om att få ett schema över påklädningen, så hon vet antagligen med sig att hon inte kommer ihåg eller har svårt att fokusera på vad det är hon behöver för att klä på sig. Vi får se om dessa kan hjälpa en aning. Till våren får jag göra ett nytt utomhusklädesschema.

IMG_5602

Intill toaletten.

IMG_5603

Ovanför handfatet i badrummet.

Tidigare i höst gjorde jag ett schema med kardborrebilder med de olika stegen i badrummet, alltifrån att tända och släcka lampan, spola, stänga toalocket och tvätta händerna. Det blev alldeles för komplicerat för henne och hon fastnade vid att hon skulle flytta bilderna istället för att göra det som skulle göras. Att släcka och stänga dörren blev på det sättet också gjort INNAN hon gick ut ur badrummet, vilket komplicerade det hela lite. Nu provar vi med ett mindre schema med bilder intill toaletten, och ett ovanför handfatet som hon kan ta hjälp av för att bli påmind om vad hon ska göra. De gånger hon nu vill klara sig på egen hand förstås.

Nu blir det spännande att se hur det här fungerar.

Kommentera

