Framgångsrik strategi

Jag vet inte vems förtjänst det är. Om det är hon själv som helt enkelt har det i sig, eller om jag på något sätt ändå har lyckats få henne att komma på hur hon ska ta sig igenom jobbiga stunder. Oavsett vad, på något sätt lyckas hon.

Både jag och Maken minns hur vi körde en toktyst Prinsessa i vagnen till förskolan på morgonen för ett år sen. Vi var inte alls vana vid att hon var så tyst. När vi frågade henne svarade hon att hon tänkte på vad som skulle hända när hon kom dit. Samma sekund som vi kom fram till grinden, eller om vi körde ända till dörren av något skäl, hoppade hon ur vagnen och var pigg och glad som en lärka. Det var då vi började förstå att det förskolan såg många gånger var en mask. Hon ägnade troligen tiden på vägen till förskolan till att tänka ut vad som skulle hända där under dagen och hur hon skulle agera. Samla kraft eller, vad vet jag.

I våra ögon var det ett helt annat barn som hoppade ur vagnen när vi kom dit. Att personalen inte förstod vad vi pratade om var, med tanke på det, egentligen inte så konstigt. Mer konstigt kanske att man inte vill lyssna och lita till vad föräldrarna berättar, men det är en annan historia.

I veckan var det dags för Lucia på förskolan. Prinsessan har varje år haft väldigt svårt för detta. Första året satt hon fast i min famn, efter att förskolan nog bett oss om att hon inte skulle vara med. Andra året var hon sjuk. Och förra året hade vi förberett henne noga. Här kan du läsa om det.

I år var hon också noga förberedd, utifrån vad vi föräldrar haft möjlighet att göra i alla fall.  Efteråt pratade vi om hur hon tyckte att det varit.

Eftersom hon har svårt att beskriva och förklara hur hon känner sig i olika situationer har jag börjat ta hjälp av att rita en bild. Hon brukar rita en ansiktsbild över hur hon har känt sig. Ibland ritar jag hur jag själv känt mig för att öppna upp och visa vägen.

Det som var otroligt intressant i det här samtalet, var hur hon efter att ha ritat det första riktigt oroliga och taggiga ansiktet, började förklara hur hon hade gjort och vad som hände sen.

20121215-112315.jpg

”Sen tog jag ett djupt andetag, och då blev det så här (ritade nr 2). Sen tog jag ett djupt andetag till. Då blev det så här (ritade nr 3). Sen tog jag det sista andetaget. Och då blev det så här. (ritade nr 4).”

Och där sitter jag intill med gapande mun och undrar, har jag verkligen pratat med henne om att hon ska ta ett djupt andetag och bara göra det som hon tycker är läskigt. Eller har hon kommit på detta själv?

Egentligen är det helt oväsentligt. ATT hon hittat fram till denna  strategi och dessutom använder den är ju helt fantastisk.

3 thoughts on “Framgångsrik strategi

  1. Känner att jag ska tillägga en sak som slagit mig efter jag skrivit detta.

    Alla de gånger som hon är för sen med att gå på toa och sitter där på golvet och ropar på hjälp för att hon måste knipa igen, brukar jag säga till henne att hon ska ta ett djupt andetag och sen ställa sig upp. Det har också hänt att jag försökt hjälpa henne med det i situationer där hon låst sig och vi behövt en utväg. Men att hon tagit till sig det och faktiskt använder det i situationer som på riktigt är jobbiga för henne, det var nytt för mig.

    Jag var också väldigt nära henne under förberedelser kring luciatåget och jag noterade verkligen hur hon hade det kämpigt. När jag tänker på det i efterhand så påminde hennes beteende mycket om den där tiden för ett år sen då hon satt tyst i vagnen på väg till dagis.

    Slutsats/poäng; vi kan inte veta vad det är de tar till sig av strategier och hjälp som vi ger våra barn. Ha tålamod, påminn dem och hjälp dem vid alla tillfällen som behövs. En dag har de tagit det till sig och vet hur de ska använda det. Det tar tid.

Kommentera

