Vill bara vara där i en sekund – att förstå den underliggande meningen

Prinsessan har varit hemma från förskolan en längre tid för att vila upp sig och för att hon inte får de anpassningar som hennes behov kräver. Nu börjar ändå bli dags att återgå och jag jobbar mycket med ett luska ut vad hon tycker är jobbigast, för att kunna ge henne bästa stödet.

Häromdagen pratade vi lite om det och ifall hon ville gå i morgon. Hon tänkte en stund och viskade sedan:

-En minut vill jag vara där.

-Vad vill du göra där då i så fall?

-Någon lugn aktivitet.

Lite senare kommer hon och säger:

-Jag har ändrat mig, jag vill bara vara på dagis en sekund i morgon.

-En sekund? Hur mycket är en sekund då?

-Man räknar bara till ett, och så har det gått en sekund.

-Jaha, så du vill bara gå in och sen gå ut igen.

-Japp!

Att vara mamma till Prinsessan innebär ett ständigt detektivarbete. Att hela tiden lyssna till de små besked hon ger och utifrån dem lista ut vad det är hon menar. Att hon bara vill vara där en kort stund, det har jag lätt att förstå utifrån hennes kommentarer. Men vad det handlar om och varför det är så, det är en klurigare fråga.

Gissar att vi bara kan komma fram till det genom att ge oss in i skärselden, en sekund i taget.

Kommentera

