Att bloggen heter just ROSA prinsessan

M undrar över julklappar till Prinsen och Prinsessan. Det blir en hel del leksaker och pyssel den här julen, så vi tyckte vi kunde komplettera med en tröja var kanske.

Prinsen är ganska lätt. Han anpassar sig och bryr sig inte nämnvärt, vad vi märkt än så länge i alla fall, vad han har på sig.

Prinsessan däremot, hon är inte helt lätt. Färgen vet vi ju om, bloggens namn är ingen tillfällighet, men mönster är också lite petigt med. En figur som inte hon känner till, vad ska man med den till liksom.

För att det ska bli så bra som möjligt till jul fixade vi fram foton på två olika tröjor så jag kunde kolla om hon gillade dem.

Den ena med Tingeling, som jag gissade skulle vara bra eftersom Peter Pan just nu spelas en del. Eller, Pytte Pan, som han heter här. Den andra tröjan med Prinsessan Belle, som jag inte trodde skulle vara så uppskattat.

20121216-005424.jpg

”- Vilken av dem här tycker du om?
-Åhhhh Tingeling! (glädje) Men den vill jag inte ha.
-Tycker du inte om den?
-Men… den är ju lila.

20121216-005544.jpg

”-Åh, DEN vill jag ha. Kan jag få den i morgon?

Det var långt ifrån samma glädje som med Tingelingtröjan, men den här hade ju rätt färg.

6 thoughts on “Att bloggen heter just ROSA prinsessan

  1. Intressant detta med färg. Min dotter är, och har alltid varit, otroligt fäst vid blåa saker. Allt från klubbor till kläder till böcker ska helst vara blått, annars får det vara. Kan färg vara ett specialintresse i kriteriemening?

    • Det skulle kanske kunna vara det.
      Den första läkaren som utredde använde just det som ett exempel på kriterier för flickor. Så, vem vet. Kanske det blir det med tiden.

      Nån form av låsning är det ju helt klart, åtminstone här.

  2. En av mina systrar har haft lila som favoritfärg hela sitt liv (hon är 11 år nu) …inget INGET!! annat har fungerat..tills nu då hon kan mixa lite. Min syster har ingen diagnos. Så det är nog bara en enkel ”låsning” för prinsessan…allt behöver ju inte ingå i någon diagnos…någonstanns är hon ju en ”vanlig tjej”…försök hitta henne också, även om det är svårt.. ❤

    • Det är inte så lätt att få fram allt i en skriven text. Många gånger när jag skriver, skriver jag bara utifrån händelser i vår vardag, oberoende av diagnoser eller ej. Jag har många gånger ingen aning om vad som är diagnos och vad som är ”vanligt”, för vad är egentligen vanligt? Prinsessan är Prinsessan med eller utan diagnos och jag tror mig vara ganska bra på att se henne för den hon är, oavsett diagnos. Att hon har diagnos gör det bara lite lättare att läsa instruktionsboken.

      Huruvida hennes ”låsning” för färgen rosa är enkel eller svår låter jag var osagt. Också om det skulle kunna klassas som ett specialintresse och därmed ett kriterium för diagnos.

    • Klart att alla människor kan ha en favoritfärg. Men oftast när man som autismförälder kopplar ihop något med diagnosen (och det finns inga motsättningar mot att se sitt barn som en individ. Autism är en del av den individuella läggningen så att säga) brukar det finnas anledningar till det. Att man redan sett att det avviker från de flesta andras beteenden. Sedan är det inte samma sak som att man nödvändigtvis tycker att det är något fel även om man identifierar det som annorlunda.

      Och i min dotters fall kan jag helst säkert säga att jag inte sett något annat lågstadiebarn börja gråta hysteriskt för att hon fått fel färg på klubban eller kuvertet eller pappret hon ska
      skriva på. Det är liksom en helt annan nivå på det än att bara ha en favoritfärg.

Kommentera

