Vad är bordsskick, och hur viktigt är det?

På Prinsens förskola är det viktigt att barnen lär sig bordsskick och att de sitter stilla vid bordet. Hemma funderar vi lite på vad som är viktigast i sammanhanget.

De vill att vi samarbetar kring att Prinsen ska sitta vid bordet när han äter.

Prinsen har lite svårt att sitta stilla när vi äter.
Prinsessan kan omöjligt sitta stilla när vi äter.

Får vi överhuvudtaget Prinsessan till bordet kan vi inte tjata och ställa krav på Prinsen att vara stilla. Då är båda borta på mindre än två sekunder.

Vi har förklarat för förskolan att de gärna får träna honom att inte springa omkring när de äter, men vi kan inte jobba med den saken mer än vi redan gör hemma. De har köpt vårt svar här. Tack.

De vill också att Prinsen lär sig bättre bordsskick. Om jag minns rätt står det nog så i utvecklingsplanen vi fick på utvecklingssamtalet för en tid sedan.

Jag förstår och håller med. Jag vill gärna att Prinsen 15 år äter med bestick. Har vi gäster när han är tio år är jag glad om han undviker att stoppa händerna i glaset när han plötsligt får lust att blanda broccoli med mangodricka. Prinsen är tre år.

Prinsen har haft en del problem med sin mage och inte gått upp i vikt som han borde. Just nu är vi glada över att han äter. Inte hur han äter.

Ibland diskuterar vi med förskolan om vad Prinsen tål och inte tål. Jag är glad att jag sluppit diskussionen om hur han äter.

Med tanke på andra pågående diskussioner på Prinsessans avdelning är det nog bäst vi låter bli att nämna att han äter glass till frukost och älskar att pressa sin mat genom en vitlökspress innan han äter. Jag gissar att detta varken ses särskilt lämpligt eller som bra bordsskick ;-).

För oss är det viktigare att vi slipper tjat och tjafs vid bordet, för då är det ändå ingen som vid bordet. För oss är det viktigare att Prinsen får i sig det han behöver än att vi tjatar om hur han gör det. Träna bordsskick och sitta stilla får de gärna lägga grunden till på förskolan. Hemma har vi fokus på att äta.

Ps. Jag menar alltså inte att det är fel att han ska lära sig det. Men allt har sin tid. Hos oss är den tiden inte just nu.

******
Psst. Glassen består av grönsallad, avokado, äggula, honungsmelon, mango, rapsolja, vatten och lite agavesirap. Prinsen älskar den. Och han äter den inte varje frukost, men det är en bra närings- och vitaminkälla till en kille som behöver lite extra då och då. Och ibland har jag lust att ge dem glass som svar bara för att sticka lite extra i ögonen när de frågar vad han äter. 😉

Kommentera

