Julfix och behov av tydliggörande

Idag har vi tagit fram årets julsaker, minus julgran, tomtar och troll. Prinsessan har varit högt och lågt i flera dagar över att det snart är dags och frågat tusen gånger NÄR ska vi ta fram dem och ”jag har bestämt att vi ska göra det nu” osv. Vad vi föräldrar har bestämt passar är föga intressant när hon har bestämt sig för något.

Idag kunde vi inte hålla emot längre. Det är ju ändå första advent. Några ljusstakar ska ju ändå komma fram.

Jag minns med fasa den dagen förra julen då vi skull klä granen. Vi hade ganska nyligen förstått det här med att göra scheman och att det var viktigt att få se i bilder vad som skulle ske, i vilken ordning och vad som händer sen osv. Jag minns att vi mitt i hysterin över att hon var högt och lågt, och med färskt i minnet hade fått tipset om att rita bilder över vad som skulle ske, gjorde ett schema över dagen.

Nu minns jag inte exakt, men jag tror jag ritade typ; klä på sig, äta frukost, baka pepparkakor, äta lunch, ta fram julgran mm. Efter det tyckte väl jag att det var klart liksom. Det var väl det som var det intressanta, trodde jag. Så dagen tog liksom slut efter att vi hade klätt granen.

Jag minns det som det var i förra veckan att hon, som vanligt när hon får bilder för vad som ska hända, blir en helt annan och lugn person. Vi hade supermysigt med pepparkaksbak (även om jag såklart var det som bakade, för ro till att göra mer än tre pepparkakor fanns inte) och att ta fram julgranen och pynta den. Sen pustade vi föräldrar ut. Allt var klart. Trodde vi ja.

Hela oron och hyperaktiviteten och låsningarna satte igång igen. Att baka pepparkakor och ta fram julgranen hade tagit ALL kraft. Att då inte få bilder för ”vad händer sen” gjorde hela skillnaden och vi hade en smått hysterisk eftermiddag.

Idag har vi nöjt oss med adventspyssel. Inga pepparkakor och ingen julgran. Det tjatet får vi hålla oss med i ett par veckor till tror jag. Vi orkar helt enkelt inte ta in den än.

Ihop med att jag mindes hur det var för ett år sen då vi plockade fram julsakerna, fick jag en påminnelse från wordpress om att det var exakt ett år sen som jag startade denna blogg. Typ ”keep on blogging”. Jag gick genast tillbaka och läste bloggens allra första inlägg. Här kan du läsa det inlägget. 

Idag gick det fantastiskt bra. Trots att hon inte fick schema för mer än lek, klä på kläder, julpynt, lunch och tv. Hon har kommit långt min fina Prinsessa.

Kommentera

