När hon ber om sina scheman smälter mitt hjärta

belöningsschema för mamma.jpg

På bilderna högst upp har hon ritat sig själv med klänningar och skrivit sitt namn.

”-Mamma, här har jag gjort rutor där man kan sätta in klistermärken när man har gjort något bra.

-Är den till mig, ska jag få så många klistermärken? (jag skojar lite).

-Ja! (glad och väldigt kärleksfull)

-Men oj va många rutor. Vad ska jag göra för bra så jag får klistermärken?

-Du ska göra scheman till mig. Och sätta på mig ytterkläder. ”

Vi har levt en ganska kravlös tillvaro en period och vilat upp oss från alla ansträngningar och organisationskrav. Jag frågade om hon saknar sina scheman.

Jaaa!

Personer som säger att barn med autism eller ADHD (eller båda) kan om de vill och om de bara anstränger sig, har ingen aning om vad de pratar om. Dessa barn behöver ofta hjälp med det som är ansträngande för dem, för att ens klara av det som för andra barn kommer fullständigt naturligt.

När ett normalfungerande barn (även kallad neurotypiskt barn) leker och har kul, får ett barn med dessa diagnoser ofta jobba hårt för att klara av att hänga med i leken. Det kommer inte naturligt för dem och de vet ofta inte hur man leker. De har intellektuellt lärt sig vissa lekregler, men eftersom de inte förstår sammanhanget blir det ofta svårt när något inte blir precis så som de själva har tänkt sig.

Å andra sidan kan det för dessa barn vara avkopplande och stimulerande att sitta med någon läraktivitet som matematik eller mönster. Något som ett neurotypiskt barn barn blir otroligt trött av att hålla på med. Det gäller att förstå och acceptera dessa olikheter och anpassa utmaningar och arbetspass i skola och förskola utifrån vart kraften går åt för barnen.

20121129-132209.jpg

”-Åh, nu ser jag. Jag vill börja med att klä på mig.”

4 thoughts on “När hon ber om sina scheman smälter mitt hjärta

  1. Haha, ja det kan ibland bli lite tokigt (och roligt) med ord som inte riktigt vill sig. Kul att läsa att Prinsessan själv finner glädje i schema.

Kommentera

