Nuvarande matrutiner

En liten sammanfattning av våra fullständigt normala middagsrutiner just nu. Suck…

17.30: Maten är klar och Maken och jag äter. Vi säger, naturligtvis, till barnen att maten är klar och att det är dags att komma och äta. Ibland är Prinsen snabb till bordet och äter. Ofta gör han det inte. Han vill hellre leka en stund till med Prinsessan.

18.00: Maken och jag är klara. Dukar undan våra tallrikar och säger till barnen, igen. Den här gången frågade jag

”Vem är hungrig först?”

”JAAAAG”, ropar Prinsen och springer till köket för att äta sin mat.

Han är långt ifrån stilla vid bordet, men han går att fånga tillbaka och han äter sin mat, själv och utan allt för mycket påminnelse. Så länge jag sitter intill honom och vi är ensamma i köket .

18.30: Prinsen är klar. Han dukar av sitt glas, jag tar tallriken. Händerna tvättas. Dags att säga till Prinsessan som gömt sig i sovrummet. Idag kom jag på mig själv med att vara lite väl ospecifik.

”Nu är det din tur. Kan du komma med och äta nu?” går ju inte att säga.

Jag ändrar mig snabbt och säger istället;

”-Nu är det din tur att äta. Kom med mig till köket. Vi tar med iPaden så får du visa mig vad du gjort på den idag.”

Hon tar med sig några av Prinsens leksaker, som hon ABSOLUT ska ha just nu. Mest för att han var intresserad av dem nu. Som vanligt ger han med sig. Eller orkar/vågar han inget annat kanske?

18.30-19.00: Prinsessan håller sig i köket. Åtminstone delvis. Hon kör iväg Prinsen som kör sina bilar på köksbordet. Han låter för mycket och stör henne när hon ska äta. Hon klättrar, leker, snurrar sjuttielva varv runt runt runt mellan tuggorna. Prinsen kör igång en leksak i vardagsrummet. Hon är genast där och rycker den ifrån honom. För hon kan inte äta. Att hon inte satt vid bordet och åt hör inte till saken. Hon blir sannolikt störd oavsett. Prinsen ger ifrån sig ett argt GRRRRRrrrr, men accepterar även denna gången att han inte får göra det han vill utan att hon blir arg eller bestämmer vad han ska göra.

19.00: Prinsessan är klar. Ber henne, på samma sätt som jag bett Prinsen, att duka av sitt glas så tar jag tallriken. ”Varför det”, säger hon och går. Jag säger åt henne att tvätta händerna. Det är något som också är fullständigt onödigt i hennes värld och hon bryr sig inte ett dugg om vad jag säger. Kampen om handtvätt har vi haft i över fyra års tid. Jag tar den när det faktiskt ÄR viktigt. Annars skiter jag i det. Det finns viktigare saker att bråka om.

Klockan är sju och alla har ätit. Utöver effektiv ät-tid har ju maten också lagats dessförinnan. Snart är det dags för välling för Prinsen och sen nattning. Undrar om tiden någonsin kommer där vi kan sitta tillsammans allihop och äta.

Och ja, vi har sagt till och vi har satt regler och varit konsekventa….

3 thoughts on “Nuvarande matrutiner

Kommentera

