Bloggfokus, eller fokus på vad?

Funderar lite på varför det blir så få inlägg just nu. Jag har några olika teorier. Kanske är det en, kanske flera, eller så är det allihop som väger in, med en liten bit för sig.

  • Fokus i bloggen från start har varit att hitta svar på de frågor vi gått och burit på. I och med diagnosen kom svaren och frågorna är inte lika många. Det tar ett tag att hitta nytt fokus. Eller om det blir i någon helt annan form framöver. Det får ta sin tid.
  • Har fullt upp med andra saker på dagarna och då nätterna har varit tyngre ett tag finns inte orken kvar när tystnaden slutligen lägger sig här efter kl 22 och chansen till att skriva finns.
  • Har lagt en del tid på att se föreläsningar kring autism och lära mig mer, gå på möten, haft barnen hemma av olika skäl vilket innebär att de andra dagarna har gått åt till annat jag måste få gjort.

Så istället för att skriva ett långt och smart inlägg om något annat återberättar jag en kommentar från badet igår.

”- Mamma, jag ser ut som ett russin”

(hon tänker en stund).

”- Du får inte äta upp mig. Jag ser ut som ett lussin, sa jag. Jag sa att jag ser ut som ett lussin.”

Efter att ha sett föreläsningen ”Autism och vardagen” på UR Play med Hilde de Clercq är det lättare att förstå var dessa kommentarer har sitt ursprung. Hon kan inte sätta ihop meningen med att se ut som ett russin, inte innebär att hon är ett russin och att jag därför skulle vilja äta upp henne. Därför behövde hon ändra sitt ord kring hur hon såg ut, så hon kunde veta att jag inte skulle äta upp henne. Har du inte sett den föreläsningen, eller inte läst boken Autism från insidan, kan jag varmt rekommendera den. Föreläsningen har givit mig massor.

Lillprinsen å andra sidan säger ”nähä, du kan inte äta upp mig, jag är för hård” om jag säger att han är så go så jag vill äta upp honom.

2 thoughts on “Bloggfokus, eller fokus på vad?

  1. Periodvis så har man mycket att ge bloggen, andra perioder inget alls. Men jag tycker att det är intressant att följa din blogg.
    Min egen blogg finns där, men det är lite mkt trassel just nu och jag vet inte riktigt vad och/eller om jag vill skriva om det….vilket blir att då skriver jag inget – fast hjärnan håller på att svämmar över av allt..
    Ta hand om er, Nina

Kommentera

