Men det kan hon väl inte… – ännu en fördom

Den förståelse hon desperat försökte övertyga mig om att hon hade, försvann i samma ögonblick hon ställde frågan

”Men det kan hon väl inte äta varje dag?”

Jo, det kan hon! Hon kan äta köttbullar och korv varje dag. Det kanske inte är det bästa. Men det är hmmm så mycket bättre än att äta en yttepytte tugga med fisk/stroganoff/pudding/lasagne och sen mätta magen med potatis eller pasta som bara gör henne slut resten av dagen.

När jag frågar henne själv om hon smakar på maten på förskolan svarar hon:

-Jag smakar på det som jag inte har smakat förut. Om jag har smakat förut, på min gamla förskola, och inte tyckt om det, då smakar jag inte.

Så självklart för mig som förstår, och ändå så komplicerat det kan bli.

Kommentera

