En extra lunch, när hon kommer hem

Vissa dagar hämtar jag Prinsessan på förskolan redan direkt efter vilan, för att hon inte vill vara där, för att hon inte orkar längre, för att hon säger att hon är trött, för att det är jobbigt, tråkigt, svårt och ansträngande. Vissa dagar ger jag henne möjlighet att komma hem tidigare. Det funkar när jag inte har något annat på dagen som tar upp min tid och när Mannen slutar så att han kan hämta Lillprinsen i överkomlig tid.

När jag hämtar henne har hon nyligen ätit lunch och det är fortfarande ett bra tag innan det är dags för mellanmål. Ändå ställer jag mig och lagar lunch, åtta köttbullar och två skålar pasta. För det ända hon fått i sig just idag, och så många andra dagar, är en halv potatis och en liiiiten tugga av en fiskbit eller en stroganoff och lite grönsaker. Hur stor bit hon ätit visar hon mellan tumme och pekfinger. Det är knappt jag ser mellanrummet.

Jag känner Prinsessan så jag tror på vad hon säger.

Varför ser det så ofta ut så här? Varför ÄR det så svårt att anpassa kosten till henne så att hon får det hon behöver?

Jag har haft flera samtal med förskoleansvarig om detta. Även INNAN vi blev erbjudna platsen. Ändå ser det ut så här?! Någonstans (från flera håll) har jag fått indikationer på att Ansvarig inte tror på vad jag säger om att det handlar om en oförmåga, att Ansvarig har en annan tro, en tro att Prinsessan kan vänja sig, och att Ansvarig själv ska få henne att lära sig äta annat än torr mat som köttbullar, pasta, köttfärsbiffar osv.

Visst är det väl bra om barn på förskolan lär sig äta annat än de är vana vid. Men då måste man ju se att de äter en normal måltid åtminstone ett par gånger i veckan. Man kan väl inte låta ett barn gå i över två månader och fortfarande bara få i sig kolhydrater och en liten tugga av proteinet? Ett barn som är under utredning och där föräldrarna tydligt har påpekat och ställt krav på anpassad kost.

I många fall handlar det om läkarintyg, det vet jag. I det här fallet är det inte där skon klämmer. Vi hade ett samtal tidigt på terminen då jag gick med på, motvilligt, att låta Prinsessan serveras samma mat under en begränsad period. Den perioden är över sen ett tag nu. Ändå är ingenting förändrat.

Jag blir xxxxxxx…. Ska det vara så här verkligen?

4 thoughts on “En extra lunch, när hon kommer hem

  1. jag tycker det är skandal att det inte anpassar efter era önskemål
    ni känner ju prinsessan bäst av alla!

    jag har ett annat tips ….
    att bara prinsessan och en vuxen äter tillsammans(denna är ordinarie matkompis)
    (och en finns som reserv så att det allt finns nån som äter med henne)

    så det att mindre intryck. osv
    ha det gott
    kram

    • Tack Dino.
      De flesta dagar i veckan sitter hon i ett annat rum med en vuxen och ett annat barn som också behöver lugn. Nu är det ändå för rörigt för henne. Bästa vore själv med en vuxen i rum utan störande ljud, med torr mat i bit.

      Får ta nytt samtal om detta.

  2. Det finns många som inte förstår, trångsynta människor som är på fel plats.
    Arbetar i en skola där vi har en personal som ska uppfostra barnen, oavsett de har förmåga till olika saker eller ej. Avsaknad av empati hos en elev upprör den är personalen mycket och personalen går in och håller en föreläsning av stora mått för eleven. Eleven är 7 år och har en diagnos.
    Ibland blir jag mörkrädd.

    Och ja, jag har barn med diagnos. En hel familj med olika diagnoser. Berikande.

    • Jag är själv en person som inte förstått innan jag förstod Prinsessan. Innan jag läste på och lärde mig. Vi körde nog på som vi trodde det skulle vara. Men ingenting funkade och ingenting blev bättre.
      Med det vill jag säga att jag har stor förståelse att man kanske inte kan eller förstår och därför agerar som man tror är det rätta.
      Men jag har väldigt låg acceptens när kunskapen finns inom räckhåll, kanske t.om. framför ögonen och man ändå ska vidhålla sitt sätt att se på saken. Trots att mycket pekar på det omvända. Där är min förståelse liten.

Kommentera

