Det här med att göra sig förstådd…

Prinsessan gav Lillprinsen en teckning när han kom från förskolan idag. Egentligen var den till mig, men när han blev ledsen över det så kunde hon ändå ge den till honom. Han gick glad iväg och lekte med den.

Ungefär en timme senare hör jag från köket hur de bråkar. Prinsessan ska ha tillbaka teckningen. Lillprinsen tycker att den är hans och vill inte ge den ifrån sig. När Prinsessan har bestämt sig för något är det inte möjligt att ändra på det just när det pågår. Hon ska ha det hon har bestämt för, på en gång. Hon viftar och skriker och gör vad hon kan för att få det hon har bestämt sig för.

Då jag anser att Prinsen också måste få komma först ibland var jag i det här fallet noga med att inte ge tillbaka till Prinsessan. Däremot ville jag undvika slagsmål med skrik och affektanfall som följd och bad Prinsen om att få lägga undan teckningen ett tag.

När han hade somnat och Prinsessan och Mannen satt i köket tog jag fram den igen. Jag ville förklara hur det blir när man tar tillbaka något som man har givit till någon.

Jag: Tänk om jag skulle säga till dig att jag ville ha tillbaka ditt svamphus (som hon just då hade framför sig).

P: Men det har jag fått från mormor. Det kan inte du ta tillbaka.

Jag: Ja, just det. Om jag skulle ta tillbaka din kulbana då, hur skulle det vara?

Det brukar fungera bra att använda omvänd psykologi och fråga hur hon skulle känna om någon annan gjorde samma sak mot henne. Den här gången ser hon bara på mig fundersamt innan hon svarar:

– Men, ni leker ju aldrig med leksaker. Ni gör bara det ibland när ni leker med mig eller Prinsen.

Idag funkade det inte. Jag hade svårt att hålla mig för skratt och fick genast en åthutning. Samtalet var över.

One thought on “Det här med att göra sig förstådd…

Kommentera

