Hon vill att jag ska vara hennes fröken

Hon vill att jag ska jobba på förskolan istället för fröken Z.

Hon förstår inte Z. Z är bra på att berätta historier, utan bok, och skojar mycket med barnen. Lite bus och helt ofarliga berättelser kring vad som hände Z hemma eller när Z var liten.

Sånt där som de flesta barn älskar att lyssna på och sen går hem och berättar och frågar föräldrarna om det verkligen är sant.

Någonstans tror jag att de allra flesta barn (runt 4/5/6 år) kan förstå och dra slutsatsen att det inte var på riktigt som Z hade haft en spindel hemma som hällt sirap i sängen (typ), utan att det var bara ett bus dom Z berättade.

Prinsessan skrattar med säkerhet med under dagarna när det pågår. Hemma kommer oron och funderingarna.

  • Kan jag lita på Z?
  • Stämmer det som Z säger?
  • Om Z ”luras” nu, hur kan jag då veta om det som Z säger sen stämmer eller inte?

Det är såna funderingar som jag tror att Prinsessan går omkring med, som gör att situationen och tryggheten på förskolan blir extra betungande för henne. Fast medveten om vilka frågor och tankar hon har är hon säkert inte. Hon skulle inte kunna uttrycka det så i ord till mig om jag frågade. Jag kan bara gissa mig till att det är så.

Hon avskyr om någon härmas. Vi får absolut inte skratta åt henne, hur gulligt, roligt, klokt eller fint något hon säger än är. Råkar vi göra det, får vi förklara oss och hon har en utläggning om att vi inte får göra så igen. Vi får en tillsägelse att vi inte får kalla henne något annat än Prinsessan och kanske också Hjärtat eller ”flytta på dig tjockis,” som är nya favoritfrasen (om vi bortser från pruttkorv och liknande charmiga uttryck). Skojar jag med henne måste jag vara övertydlig för att hon ska förstå att det är på skoj och att jag inte menar allvar. Då menar jag verkligen övertydlig, med kroppsspråk, minspel, tonläge och allt.

Jag tror det handlar om att Prinsessan inte förstår annars. Hon kan inte läsa av oss och hon kan inte förstå varför man skulle säga något som inte faktiskt är sant. Hon har en livlig fantasi och kan ibland säga saker som inte stämmer, men att säga det för att luras eller skoja, det är två helt olika saker, i hennes värld.

I förskolesituationer tror jag sällan man är lika övertydlig som vi kan vara hemma, även om man säkert är medveten om att barn i den ålder Prinsessan är, lätt tolkar saker bokstavligt. Men de flesta barn kanske kan dra paralleller till annat de har hört som är sant, osant och på lur. Som jag upplever Prinsessan så klarar inte hon det. Inte ens när hon leker att hon är en katt hemma, eller att någon ska dö, så kan hon göra det utan att tala om att det bara är på lek och låtsas. Det är inte på riktigt mamma, förtydligar hon. Alltid.

Det svåra uppstår väl troligen när barn gör som Prinsessan gör, att de spelar med och låtsas att de hänger med och förstår. De andra skrattar ju, så då skrattar jag också. Men så finns funderingarna och oron där över om det där verkligen kan stämma.

Jag hoppas att vi med utredningen som pågår kan få hjälp att förklara för personal och omgivning om hur hon fungerar så att de kan förstå att hon verkligen behöver mer förklaringar bakom saker som sker. Hon visar att hon förstår, har inte tid att lyssna och ta in i bruset av allt runt omkring, och stänger kanske också av när det blir föör läskigt.

Hemma kommer det i stället i form av ett stort kontrollbehov. Inga rutiner och bilder hjälper för att ta oss vidare, förrän vi luskat ut vad det är oron handlar om, eller vad det är hon har behov av, just då, för att vi ska ta oss vidare.

3 thoughts on “Hon vill att jag ska vara hennes fröken

  1. Här hemma har vi problem vet jag inte om det är, men alla uppskattar det inte…Men Mijo har sedan ca 1 månad börjat kalla kända och okända människor för olika öknamn… ”Mamma är konstig”, mamma är knasig, mamma är en apa som kan gapa…osv…eller hejdå knasmamma.
    Jag förklarar för honom, men han förstår inte att det är fel det han gör… :/

  2. åååå jag vad känner igen….
    brorsan kan ju säga vad som helst ju utan att tänka på att det är inte passande.

Kommentera

