Apropå flexibilitet

”Kissa nu så slipper du vakna och gå upp på toaletten i natt”

Ibland får vi för oss att använda den här otroligt smarta och användbara frasen när hon får för sig att vägra göra sin kvällstoalett.

För en tjej som har insett att om jag inte kissar nu, så kommer jag att vakna och behöva kissa i natt, och då får jag lägga mig i mammas säng, är nog just den frasen den allra sämsta vi kan ta till. Den hjälper oss inte ett dugg eftersom hon sedan länge har kommit på att OM hon vaknar så får hon somna om i min säng. Oftast går det bra att somna i sin egen säng, men ibland är det svårare. Mycket svårare.

Det är bara det att hon inte kan säga vad det är som tar emot eller vad det handlar om. Att det är att sova i min säng som är viktigt för henne just då. Det är bara ett massivt motstånd som eskalerar i irritation från den som nattar och frustration och stress hos henne.

Vi har haft den här konflikten många gånger, att hon vägrat kissa innan hon lägger sig. Hon är snart 5,5 och har i vinter varit utan nattblöja i två år, så en blöja på natten är inte aktuell. Hon kissar inte heller i sängen (såvida hon inte är sjuk för då kan det ibland ske) så det handlar för oss mest om att hålla oss till rutiner samt att vi vill ha en ostörd nattsömn, i den mån vi kan. För om Prinsessan inte har kissat sen lunch är det lätt att förstå att hon faktiskt behöver kissa innan hon lägger sig när klockan är över nio på kvällen.

Men, en Prinsessa som säger nej, gör inte. Ingen bild i världen kan få henne att sitta på toaletten då.

***************************

Häromkvällen hände det igen. Det var många timmar sen hon kissat, hon hade varit märkbart orolig och stressad över något hela dagen efter dagis och när det var dags för läggning så kom stora motståndet fram. Någonstans i förtvivlan och utbrottet hör jag henne plötsligt gråta

Jag vill inte kissa. Jag vill inte sova.

Att jag inte har fattat tidigare att det är där skon klämmer. Det är ju såklart att om hon inte kissar så har hon inte gjort allt hon ska innan hon lägger sig och då behöver hon inte heller sova, än. Och känner man sig extra rädd för att sova en kväll så vill man inte heller somna. Det blev plötsligt helt solklart hur det hänger ihop.

Allt kommer i en viss ordning och om jag skjuter på en sak, så skjuter jag allting framför mig. 

Efter mycket om och men kom vi till slut vidare, genom att förstå att det var just att sova i min säng som var viktigt den här kvällen. Hon hade någon utläggning om att hon hade tänkt att hon skulle sova i vår säng i tre nätter senast, och så hade det bara blivit två nätter, och då saknades det faktiskt en.  Det var så pass viktigt att få det rätt att hon vägrade allting annat, fast hon var både kissnödig och trött, för att slippa lägga sig i sin säng.

Tänk om hon bara kunde säga vad det är hon vill, så att vi utan konflikter och utbrott kan komma vidare när det låser sig. Fast, jag antar, att vi inte hade misstänkt en autismspektrumstörning på Prinsessan om det inte var så här vardagen med henne kan se ut.

Natten som följde var orolig. Hon slog, sparkade och pratade argt i sömnen. Jag hade armbågar, fötter och viftande händer omkring mig, hela natten.

Gå härifrån mamma, jag vill prata med mig själv,

sa hon argt rakt ut i natten.

När klockan var fyra hade hon flyttat sig så pass mycket så det fanns ett utrymme på andra sidan om henne som jag kunde ta. Då fick jag ett par timmars sömn innan Prinsen till slut vaknade och skulle ha mamma.

En orolig dag på förskolan (om än i andras ögon små motstånd), skapar en orolig kväll och en ännu oroligare natt.

One thought on “Apropå flexibilitet

  1. Pingback: Tema utredning – Del 5, i väntan på svar | rosa prinsessan

Kommentera

