Kurragömma och förutsägbarhet

Prinsessans favoritlek är kurragömma. Hon har rutiner som ska följas och regler som ska ändras. Allt efter egna behov och önskemål. Är det en bra dag så kan hon vara lite mer följsam och flexibel än under jobbiga o trötta stunder. Då får vi börja om, om jag så mycket som råkar se hennes högra stortå när hon inte hade bestämt att det var tillåtet. Nöjda dagar klarar vi till och med att gå utanför ramarna lite och jag kan få tillåtelse att hitta henne, fast jag inte har letat, och samtidigt berättat HÖGT vart jag letar, innan. Trötta dagar får vi börja om, från början, om jag råkar göra lite fel.

Idag var inte en av de pigga och nöjda dagarna. Hon skulle bada och kom samtidigt på att ligga under sängen var ju en fantastisk plats att klä av sig på.

20121008-193833.jpg

Ett plagg i taget tog hon av sig (här kommer hennes små rutiner/ritualer in) och emellan varje plagg skulle jag leta efter henne. Självklart var hon kvar på samma ställe varje gång.

Idag var inte en av de pigga dagarna heller för mig och mitt tålamod och ork var minimal för att gå runt och låtsas leta bakom gardiner, garderober, under täcken mm. Jag sa helt enkelt ”jag sitter här”. På nåt sätt fattade hon grejjen och lät mig istället fråga vart hon kunde tänkas vara.

Jag: Är du under….. täcket?

P: Nej

Jag: Är du under…… i resväskan?

P: Nej

Jag: Är du i…. badkaret?

-Nej. 

Jag: Är du bakom…. teven (platt-teve på väggen).

P: Meh, där kan jag väl knappast komma upp *suckandes*.

Jag som tänkte att ligga i ryggsäcken var ett lite knasigt förslag på gömställe. Men bakom teven var visst helt otänkbart.

***********************

Jag har många gånger undrat om det är så att hon verkligen inte förstår att jag vet, eller hur det verkligen kan vara kul att jag VET vart hon finns. För det är helt uppenbart för oss båda att hon ligger under sängen, både andra, tredje och fjärde gången hon kryper in under sängen efter att hon tagit av sig ytterligare ett plagg.

Kommentera

