En stunds lek på en lördag – som urartar totalt

Prinsessan har ett par kompisar på besök nu på förmiddagen. Ett syskonpar, en äldre och en lite yngre.

Det började med att den yngre av dem frågade om Prinsessan ville komma ut och leka. Javisst, blev svaret. Bara det att hon inte släppte vad hon höll på med och efter att pyjamasen var bytt mot innekläder tog det stopp. VILL INTE GÅ UT!

Igår var det en pappa till okända barn här ute som lekte och busade med sina och andras barn. Prinsessan blev så rädd så hon gick helt enkelt in till en känd granne där barnen hade barnvakt och gömde sig, och ville inte gå ut igen. Hon bad barnvakten gå ut till de andra och säga att hon inte ville vara med och leka längre. Det slutade med att Mannen fick komma och hämta henne och bära henne hem och förbi den ”läskiga” pappan.

Så, idag ville hon inte gå ut. För tänk om han är där igen.

Jag föreslog att kompisen skulle komma in och leka istället, eftersom jag vet att i det andra hemmet förekommer en hel del lördagsgodis och annat gott på helgerna. Båda syskonen kom och nu leker de. Prinsessan sitter med en bok i soffan och sätter sina egna regler medan Lillprinsen är med på syskonens lekar.

Lekbesöket tar en ände med förskräckelse när ”springtävlingen” inte går som Prinsessan har tänkt sig. Hon skriker i falsett att hon inte vill att de ska vara där, att de aldrig får komma hem till henne och leka igen. Själv går jag balansgång som en elefant på en tunn lina med att trösta och lugna Prinsessan samtidigt som jag ska förklara för syskonen att Prinsessan inte menar det hon säger/skriker (för själv känner hon visst att hon menar det hon skriker). Vi hittar någon sorts medelväg och trevar oss fram till en annan utväg, varpå Prinsessan slänger sig i sängen och skriker, igen.

Jag ber tjejerna gå hem, varpå hon skriker att de inte får gå hem…. Ingenting blir liksom rätt. På något sätt tar jag dem i alla fall runt det hela och syskonen går hem med varsin morot i handen. Prinsessan slänger sig i soffan och vilar framför teven. Idag blev ett lekbesök av två alldeles för påfrestande. Att hon hanterar dagar på förskolan utan att pedagogerna (förutom X) inte ser att hon behöver stöd i kompisrelationerna är för mig ett stort frågetecken.

*********

Insåg just att detta är det första inlägget sen i december som jag fokuserar på ämnet LEK. Hade inte ens en kategori för det. Och ändå är Prinsessan 5 år och hela hennes vardag borde handla om lek…

2 thoughts on “En stunds lek på en lördag – som urartar totalt

  1. min mamma och pappa har fått rycka in och rädda relationer när brorsan spårat ur…..
    så mitt tips ring hem till syskonens föräldrar och säg som det är att Prinsessan inte menade något illa utan det hela handlade om att hon helt enkelt orkade inte hålla ihop sig själv och där med spårade ur
    stora syster till en lillebror med ADHD

Kommentera

