Prinsen har känsla för nyanser

20120927-005007.jpg

Prinsen benämner allt i färger.

Han säger Jag ill ha den blå mappen(napp), läsa ranga bilboken osv. Han har ännu inte fyllt tre. Det är mycket jag fortfarande inte förstår vad han säger. Mannen påstår sig att han inte har några svårigheter med sitt tal (Lillprinsen alltså) och ändå hör jag honom fråga om både tre och fyra gånger ibland. Han börjar ge med sig och hålla med om att jag har rätt 😉

Men fick jag välja EN sak som han verkligen har koll på (förutom vart han har sina olika bilar) så är det det här med färger.

Ikväll skulle vi läsa just den ”ranga bilboken”. Det är en väldig simpel bilderbok med olika fordon i. En bil, en tankbil, motorcykel, buss, flygplan osv. Nej, förlåt, det är en ”thööd thaggarbil, en gön mototykel, ett gult, vitt och fatt (svart) och jött flygplan” (alla detaljer benäms alltså i färg).

Så långt tycker jag det är jättebra och att han är fantastiskt duktig med att kunna färger. Men så kommer vi till luftballongen. Den är röd, gul, ljusblå, blå, ljusblå, mörkblå och mörkröd. Han benämner alltså inte färgerna bara med vilken kulör det är. De får nyanser dessutom.

Det tycker jag är en smula överkurs för en kille som inte har fyllt tre. Men, vad vet jag. Kanske är helt normalt. Han är ju han, och han är min prins.

Ps. nu kan ju vem som helst som inte är färgblind se att det inte alls är ljusblå, ljusblå, blå, utan gröna färger längst ner. Men i det dunkla ljuset i sovrummet ikväll var de faktiskt blå.

One thought on “Prinsen har känsla för nyanser

  1. Låter som vår minste pojke. 2,5 år som talar om vilka färger bilarna som kör om vår bil har. Eller ”röd buss, blå buss, gul lastbil, vit buss, blå tbana, blå spårvagn” Han talar inte, han tecknar 🙂 Han är en fena på färger och bokstäver.

Kommentera

