Två bilder, ett barn

20120924-165755.jpg

En eftermiddag med känslor av misslyckanden på förskolan skapar härdsmältor och låsningar av minsta orsak här hemma.

Och det är bara måndag idag.

Det kan tyckas litet i en pedagogs ögon att hon inte klarar alla moment i en gruppaktivitet och blir ledsen. Men det sätter spår som håller i sig längre än bara den där korta stunden som spelet pågår. Nästa gång blir det svårare att ge sig in i det, eftersom hon vet att hon ”misslyckades” förra gången.

Och självklart är det ”bara” i hennes värld som hon misslyckats, det är ingen annan som talar om för henne att hon gör det. Men har man höga krav på sig själv och ett stort kontrollbehov så är det inte lätt när man inte förstår spelets alla olika regler.

Det är därför hon behöver stödet från personalen med mycket förberedelser och förklaringar innan en ny aktivitet introduceras. Det är också därför jag önskar att de ville höra på det vi säger att hon har behov av, istället för att vilja uppfinna hjulet på egen hand.

Jag gick en gång (var kanske en underdrift att det bara var en gång…) en kurs där jag lärde mig just att jag inte behövde ha en stolthet i att klara allt på egen hand. Det är faktiskt helt okej att titta på hur andra har gjort för att minimera en hel del misstag och onödiga steg.

Jag önskar att både förskole- och skolpersonal fick kunskap om den delen också. Kanske skulle det till och med underlätta samarbetet väldigt mycket kring de barn som har behov av särskilt stöd om man tar hjälp av varandras expertis kring barnets anpassningar istället för att ”bara” vilja skapa sig sin egen bild. Ett barn som lärt sig att ”hålla ihop” visar inte det som de tror sig få se.

Men det är ju bara min bild. Jag antar att personal i förskola och skola har en helt annan bild. För annars vore väl inte vi, och många föräldrar med oss, i den situation vi är med förskole- och skolpersonal.

Kommentera

