Tecken på att det är viktigt?

20120919-121007.jpg

Hon står i hallen påklädd och klar, redo att gå till förskolan. Jag vänder mig om för att se varför hon blir kvar där på tröskeln mellan hall och kök.

Där står hon och flyttar på bilden för vilken veckodag det är idag. Hon tar bort den blå solen, sätter tillbaka den blå tisdagen från ”dagens” plats på tavlan och sätter upp den vita onsdagen på platsen där vi förtydligar dagens veckodag. Kanske ska lägga till en månadbild där så småningom.

Tydligen hade jag missat den när jag uppdaterade veckotavlan igår kväll. Tillsammans tar vi fram dagens vita sol och hon sätter den på rätt plats på tavlan. Nu är hon redo att gå.

Vi känner oss ibland osäkra på om veckotavlan är nödvändig. Vi får henne sällan att titta på den, när vi vill, men uppenbarligen har hon bättre koll än vi har.

20120919-122800.jpg

2 thoughts on “Tecken på att det är viktigt?

  1. Min lille har en hemmabyggd tavla med karborre..pcs bilder..men allt som var noga! pedagogiskt tänk blev en lek för honom så jag tog bort allt! Nu håller jag på att bygga en situations pärm till honom. Lite trist tycker jag för det blir mkt bläddrande..men kanske funkar det bättre?!

  2. För oss märker jag inte alls av att det är en lek. och om det vore det, så är det väl bra att hon leker också tänker jag (för det händer inte så ofta). Schemat är faktiskt det enda, någonsin, som hon hållit fast vid. Allt annat tröttnar hon snabbt på.

    Kanske var det otydligt i inlägget, att hon rättade till det som jag hade glömt. Blev lite osäker på hur du menade Nina. Jag är glad att hon har tagit det till sig så bra, för det underlättar verkligen vår vardag.

Kommentera

