Vissa saker ska man inte veta i god tid helt enkelt

Och jag som trodde att det handlade om att hon inte fick ha den nya iPaden i morse

Bild lånad från webben

Hon ska ju till tandläkaren i veckan. Jag gjorde misstaget att berätta NÄR det var dags. Hon fick en kallelse till ett datum längre fram och då den tiden inte passade bokade jag om den med en veckas framförhållning. Hon har dessutom en lös framtand och är mycket om sig och kring sig om den. Av något skäl, som jag idag helst vill glömma, så avslöjade jag vilken dag det var dags. För att jag visste att hon skulle fråga säkert tio gånger om dagen tills hon fick veta.

I min ovetskap och oerfarenhet (tills nu) tänkte jag att det blir nog bättre att hon får veta när det är, än att hon går och frågar och är orolig över det utan att veta. Jag tror att hon redan i onsdags började prata om när det blev lördag. ”För då är det bara söndag och sen måndag och SEN ska jag till tandläkaren”.

Att hon levt med känsorna utanpå kroppen idag beror alltså sannolikt på att hon är orolig för vad som händer när hon ska till tandläkaren i veckan som kommer. Idag tog hon själv upp att hon inte vet vad som händer när hon ska dit, hon pratar om att hon måste ”vila lite i sängen nu, för på tisdag ska jag till stan och åka buss och tåg, och det kommer bli så mycket människor”. 

Jag inser att vi i morgon, när det finns tid, måste gå igenom vad man gör hos tandläkaren, plocka fram bilder för att visa hur det ser ut, vad man gör osv. Hon har varit där två gånger tidigare och vi har en fantastisk och mjuk tandläkare. Jag frågade henne vad hon mindes om det.

Jag minns bara att jag fick efteråt fick en ring, en guldring, med en blomma på.

Perfekt. De vet vad de gör som ger barnen en belöning efteråt så att det är de som de minns. Nu tror jag att ringen valde hon för två år sen, för senast ville hon inte välja något, för att hon själv inte tyckt att det gått bra eller något. Jag minns inte exakt, men det var något som inte blev bra (som hon hade tänkt sig) och därför tog hon ingen belöning heller. Men långtidsminnet är det inget fel på i alla fall.

Jag som själv var där för bara ett par veckor sen hade alla möjligheter att ta kort både påväntrum, stolen, tandläkaren och sköterskan. Men tänkte jag på det? Nej.

I fortsättningen har vi lärt oss att vissa saker informerar vi inte om i förväg. Vissa saker skadar inte att få veta kvällen innan Oron över det som kommer som hon inte vet blir bara större. Framför allt skapar det ett beteende som inte är önskvärt för någon av oss här hemma. Men allra minst för henne gissar jag, eftersom det är hon som bär oron. Och tänk så mycket lättare det är för oss att förstå varför vi har en orolig och mycket känslosam Prinsessa här hemma.

I morgon får vi göra en ritberättelse eller bildberättelse om vad man gör när man går till tandläkaren. Vissa saker ska man helt enkelt inte veta i god tid innan. Tids nog har jag väl lärt mig vad som är nödvändigt att veta innan, och vad man kan vänta in i det sista med.

6 thoughts on “Vissa saker ska man inte veta i god tid helt enkelt

  1. Ja,tänk vad den goda omtanken kan slå Fel… Det är ett klassiskt misstag vi gör här hemma att förbereda barnen. Vi gör det på olika vi & för tidigt.. Sen svär vi över det återkommande misstaget.

  2. hej
    om det är möjligt avboka tiden och
    och be om du få komma ditt och ta fotot
    och fixa en belöning som du vet att den funkar och lämmar
    hos hos tandis
    tandläkaren(så att tandis blir den gode fen)ger belöningen till hon när har varit där på undersökning

    mvh
    en som är stora syster till en lillebror som har ADHD

    • Dino,
      Vad glad jag blev att få en kommentar från en storasyster. En som verkligen upplever/upplevt hur det är för din bror på nära håll.

      Att avboka tiden är nog inte okej alls för Prinsessan. Hon har förberett sig i flera dagar, att då skjuta upp det, förlänger nog dessvärre oron.

      Däremot googlade jag och hittade en bild på vår tandläkare. Jag har också letat fram lite bilder som påminner om hur det ser ut. Barn som är hos tandläkaren. Hur stolen ser ut osv osv och ska sätta ihop en liten förberedelsebok i ipaden.

      Det där med att tandläkaren blir den ”goda fen” var ju en fantastisk idé. Jag får ringa i morgon och prata lite med dem och förbereda innan vi kommer.
      Tack!

  3. Vår underbara tandläkare tog själv ca 12-14 bilder som hon mms:ade till mej så jag kunde skriva ut och laminera 🙂 Kan tillägga att hon dessutom är en vän till oss…;-)
    Jag hade inte förberett Hugo så långt innan heller…
    Hoppas besöket går bra !
    Kram ❤

    • Tack Jennie, jag kom också på att jag skulle kunna göra så, men kommer inte hinna med att gå igenom dem med Prinsessan i förväg då, eftersom jag inte är hemma kvällen innan.

      Med blodprovtagningen i våras i bagaget inser jag att hon behöver få veta och träna i förväg, även om det nog inte ska vara en vecka innan, som det nu råkade bli. Lär så länge jag lever. Och kommer SÄKERT göra samma misstag om igen…

Kommentera

