Prinsessans egna jämförelser

I hennes kommentarer börjar skillnaderna mellan den gamla och den nya förskolan dyka upp. Först är allt bara bättre med den gamla och hon vill tillbaka dit.

Dock är det så, att man inte alltid ska ta det som Prinsessan säger för sanning. Eller, sanning är det ju för henne såklart, för hitta på sånt skulle hon inte göra. Däremot ligger det ofta väldigt mycket mer bakom en kommentar som t.ex. ”Pappa, jag vill vara med dig på ditt jobb igen.” Det är sällan det bara är ”pappas jobb” som är intressant då, utan mer troligt något hon vill slippa och som hon kanske tänker på blev bättre när hon ibland fick vara med på pappas jobb under våren. Med andra ord gäller det att leka detektiv för att hitta ”rätt” orsak. (Hjälp, kan det vara så att hon redan börjar bli utmattad?)

När jag luskar lite och ställer mer nyfikna frågor (ja, jag är utbildad i att ställa bra frågor för att ”hitta rätt”) så är gräset inte bara grönare på förskolan hon inte längre går på. Kombinationen av vad som är bättre och sämre med det nya går dock inte alltid helt ihop, så det märks att hon själv är lite sökande än. Och konstigt vore väl annars. Här följer några av hennes kommentarer de senaste dagarna.

  • Min gamla förskola var mycket bättre, för där stojade vi mycket mer. Här är det lugnare. Jag vill berätta för dem att jag har en lös tand.
  • Det går bättre att be om hjälp på toaletten här mamma. På mitt gamla dagis var det så stojigt. De bara satt utanför och stojade hela tiden. Det tyckte jag inte om. Här är det mycket lugnare.
  • Jag får gå med en fröken på utflykterna, men ibland får jag gå med ett annat barn. Det vill inte jag. De bara svänger så här med armarna hela tiden. Jag tycker inte om det. Så gjorde de på mitt gamla dagis också. Jag tyckte inte om det. Men det var stojigare där. Det var kul.

När vi läste ikväll avbröt hon mig plötsligt:

P: Det var ingen som skrattade åt mig idag för att jag hade en lös tand. Så jag behövde inte bry mig.

Jag: Vad skönt. Var du orolig att de skulle göra det?

P: Ja, men de gjorde inte det. På mitt gamla dagis gjorde dem det.

Jag: Skrattade de åt dig där?

P: Ja, när jag berättade om sår som jag hade, så skrattade dem. Det tyckte inte jag om.

Det är inte lätt när man inte förstår skillnaden på att skratta åt eller att skratta tillsammans med. Sen förstår jag verkligen vad hon menar där. Det fanns en annan, ofta ironisk jargong och attityd på förra förskolan, som jag förstår måste ha varit otroligt förvirrande för Prinsessan.

Jag förstår också att hon tyckte det var roligare på förra dagiset för att det var mer skoj, spring och bus och som hon ikväll sa ”där vi fick prata hur högt vi ville” (om det verkligen stämde, men i hennes verklighet var det kanske så). Men jag hör också mellan raderna att det är flertalet saker som hon kan börja slappna av i här, där hon märker att det är en lugnare miljö och där hon kan börja känna sig trygg i att inte bli ”skrattad åt”.

Bara det att när jag tar upp med nya pedagogen F att Prinsessan är rädd att de ska skratta åt henne för hennes lösa tand. får jag inte till svar ”det är alla barn rädda för”, utan hon nickar bara menande och förstår direkt att lägga upp det på ett bra sätt.

Jag är så glad för Prinsessans skull som får ha F i sin närhet. Det är lite trix runt omkring som ska fungera också, men i stort så fungerar det bättre än jag kunnat hoppas. Bara det att det går att prata med hennes pedagog och att jag HÖR att hon förstår, även om hon kanske inte ser.

5 thoughts on “Prinsessans egna jämförelser

  1. Åh vad jag tycker det låter som om ni är på rätt väg! Ge all denna feedback till förskolan också, då blir de också trygga med att de jobbar åt rätt håll. (fast känner jag dig rätt har du redan gjort det :))
    Linda

    • Tack vännen,
      Nja, på ett sätt har jag det, på ett sätt inte. Särskilt eftersom vi inte är i hamn med flera anpassningar som ändå är viktiga för oss att få till.
      Men pedagogen vet. 🙂

Kommentera

