Nya platser tar på krafterna

20120905-155855.jpg

Gråtfärdig.

En sån där dag när hon började gråta för att jag såg henne när jag kom för att hämta. Hon skulle överraska mig. Som så ofta försökte jag börja om, låtsades att jag inte sett henne. Gick inte. Hon blev arg och ledsen, svarade inte bra, när jag frågade hur dagen varit och jag hade inget annat val än att backa.

Gick till pedagogen istället för att stämma av. ”Det har varit bra”. Inte bra, sa jag. ”Jo, det vi har sett har varit bra. Det hon har visat oss”, svarade hon.

En sån reaktion från Prinsessan när jag hämtar betyder bara en sak. Föör trött och föör stor belastning på en dag. Ingen pedagog såg egentligen vad som hände eftersom jag kommit och de tänkte väl att jag hade koll på henne också och släppte därav ”kollen”.

Vi hämtar i alla fall Lillprinsen till slut, varpå jag får höra att vi inte får lämna honom före och sen lämna Prinsessan en halvtimme efter på morgonen.

I så fall kommer vi inte alls, blev mitt svar, eftersom det vissa dagar inte kommer funka att jag själv får båda barnen klara för att gå. Idag var en sån dag.

Tror hon köpte läget ganska snabbt (då hon vet att Prinsessan utreds). Det var liksom inget läge att tjafsa emot mig där. Hon kom istället med förslag på hur vi kan göra istället.

På vägen hem får jag i alla fall ur henne att hon inte gillade den nya utflyktsplatsen. Det var för långt bort, och hon hade aldrig varit där förut.

Nähä! Så du menar att det påverkar hennes ork så pass mycket att gå till ett nytt ställe som hon inte blivit förberedd på? det hade jag ingen aning om… (OBS. Ironi.)

Ett scenario som ovanstående skapar en enorm oro i mig att jag om två månader har en utmattad och utbränd tjej som kämpar järnet för att hänga med och passa in i det som alla i hennes ålder förväntas klara av. Även de som är året yngre klarar ju och hon är inte precis den som utmärker sig och talar om att hon vill ha lugn eller inte orkar. Då kan hon ju missa nåt.

Nu hoppas jag att detta var en engångsföreteelse och att de med kort varsel får in extra resurs så att hon kan ges möjligheten att klara av utflykter, som de andra gör. Kvällen blir kravlös.

Kommentera

