Som att dra ur kontakten

Jag tror aldrig jag kommer vänja mig vid hur hon somnar. Framför allt inte skillnaden på hur hon är innan och när hon väl har somnat.

Det är som att dra ur kontakten ur väggen eller trycka på en strömbrytare. Det där med Duracellkaninen stämmer inte in här. För där går det saktare och saktare mot slutet. Här är det inte så. Inte någonstans.

Hon pratar och pratar och pratar eller så pillar och pillar och pillar hon med någon leksak eller ficklampa. Hela tiden i någon form av rörelse eller med ljud. Sen, lika snabbt som man stänger av strömmen, stänger hon ögonen och sover.

Från samma sekund som det blir alldeles tyst och stilla i hennes säng är det fritt fram att resa på sig och gå ut. Då skulle vi inte kunna väcka henne eller att få henne att ens öppna ögonen eller flytta på sig. Då sover hon.

Öppna ögon-vaken. Stängda ögon-sover.

Sånt där med tidsangivelser brukar ju ofta överdrivas en hel del. Man säger ”på två minuter” eller ”fem röda sekunder” osv, som egentligen bara är ett mått på att det går snabbt. När jag skriver ”från samma sekund”, så menar jag verkligen de första sekunderna som det blir tyst.

Senast i förrgår satt jag intill sängen. Hon bad mig lägga på henne täcket igen. Hon vände sig på sidan. Jag satte mig ner i puffen och hon var stilla. Hon sov. Jag hann inte ens fatta vad som hände. Så snabb är hon. När hon väl varvar ner och drar ur pluggen vill säga.

One thought on “Som att dra ur kontakten

  1. Ja exakt. Ojojoj precis såhär är det. Och jag minns att jag berättade detta för hennes läkare på BUP sist och han sade att ”Hm… jaa det gäller ju bara att hitta ett sätt för henne att få den där sekunden” för hon har en tendens att pilla och greja i timmar och åter timmar och somnar aldrig. När hon väl gör det är det exakt som du beskriver.

Kommentera

