Ren och skär nyfikenhet – utifrån lite statistik

Jag brukar länka bloggen till olika npf-grupper på facebook ibland. Hur många besökare på bloggen jag haft en dag, hänger oftast ihop med om jag länkat eller inte, och om jag gjort det bara på ett ställe, eller på flera.

WordPress, som jag bloggar från, har ett eget ganska enkelt statistikverktyg. I den statistiken kan jag utläsa vilka hänvisande sidor läsarna har kommit ifrån. Om de kommer från facebook (Obs. Det går aldrig att se vilken sida på facebook, eller enskilda personer) eller om de kommer från någon annan sida på nätet. I den statistiken syns också vilka sökmotortermer läsare har använt sig för, när de kommit in på min blogg. Om de t.ex. har sökt just på ”rosa prinsessa”, ”flickor med asperger” eller ”guldvåg” som förvånansvärt ofta faktiskt dyker upp som en sökterm.

Sen har jag också statistik från en sida som heter Statcounter. Där kan man se besökarna lite mer detaljerat, som vilka olika inlägg/sidor en specifik besökare läst osv.

Igår länkade jag att jag hade uppdaterat bloggen. Antalet besökare var helt normalt utifrån att jag länkat till ett par olika fb-sidor.

Idag har jag inte länkat, av naturliga skäl. Ändå är antalet träffar mer än dubbelt så högt som det var igår, och som det är vilken alldaglig dag som helst i vår vardag.

Det är heller inte särskilt många besökare just idag som kommit in via facebook (vilket det är dagar då jag länkat inlägg) och inte så väldigt många som har använt söktermer och kommit in på bloggen heller.

Det gör mig så nyfiken. Vem är du? Hur kom du in här? Vilken relation har du till npf? Adhd, autism, asperger, osv? Barn, egen diagnos, vänner, pedagoger etc etc? Känner vi varann sen tidigare, eller har vi aldrig träffats?

Om jag gissar vilt, så misstänker jag att de flesta som läser har någon form av relation till npf av något slag. Varför är det annars intressant att läsa. Frågan är bara vilken?

Skriv gärna en rad eller två och berätta vem du är och vad du finner intressant med Rosa Prinsessan. Självklart får du, som jag, vara anonym och du behöver inte hänga ut ditt eget namn (eller mitt för den delen 🙂 för jag vet att det kan kännas svårt att i sin närhet gå ut med vilka svårigheter man lever med när dörren är stängd.

;

Till sist ett par/några siffror:

Sen jag startade Rosa Prinsessan i dec. -11 har jag haft betydligt många fler besökare på bloggen än jag trodde. Tänk att så många är intresserade av att läsa hur vi har det i vår stundom kaosartade vardag. Just nu i skrivande stund saknas det 44 besökare för att nå upp till gränsen om 20.000 träffar sen i december. Kanske ska jag våga mig på en liten utmaning…

5 thoughts on “Ren och skär nyfikenhet – utifrån lite statistik

  1. Pingback: Besökare nr 20,000 utlovas en… | rosa prinsessan

  2. Jag är
    – mamma till en tioårig flicka med ADHD och Aspergers syndrom, diagnos i mars i år
    – konstant utmattad
    – hela tiden på jakt efter ideer som kan hjälpa oss i vår vardag, här finner jag en del bra tips
    – envis som synden och vägrar ge upp eller kompromissa vad gäller min dotters och därmed övriga
    familjens välbefinnande
    – förtjust i din blogg för jag känner igen min egen flicka i din beskrivning av Prinsessan

  3. Pingback: Och vinnaren är… | rosa prinsessan

Kommentera

