Precis innan det spårar ur

Lördagsmiddagen är knappt avslutad. Prinsen är klar och har tvättat sina händer. Mannen och jag smuttar på vinet som är kvar och Prinsessan springer fram och tillbaka och tar en tugga då och då.

Prinsen får för sig att bada en rymdfärja och drar igång stora badkalaset i badrumshandfatet. Han och jag kommer överens om en nivå på vattnet som vi båda tycker är okej.

Prinsessan upptäcker vad som står på och börjar lägga sig i plaskandet. Golvet fylls med rännilar. Nattlinnet som åkte på en timme tidigare, för att få färre saker att göra när det är sovdags, åker av. Likaså trosorna.

Mannen och jag iakttar vad som står på. Han konstaterar att detta är ett typiskt adhd-beteende. Jag undrar vilket. Lillprinsens eller Prinsessans? De plaskar ju rätt vilt båda två, även om deras beteenden skiljer sig åt markant. Mannen har erfarenheter från sitt jobb. Jag bara från att umgås med Prinsessan på nära håll.

Nej, inte Prinsen. Han leker ju.

Jag hinner nätt och jämnt ta fram telefonen för att ta ett kort på förödelsen innan vi inser att det precis är på väg att spåra ur fullständigt. Nu simmar hon vartannat på golvet och vartannat slår hon vilt i handfatet så det ska stänka så mycket som det går. Dessemellan hoppar hon och skrattar smått hysteriskt. Prinsen har mest kul och tycker det är roligt att plaska. Han hänger mest på i ivern.

Enda sättet att sätta stopp nu innan det går föör långt (spegeln är redan fylld och vattenstänken är långt upp på väggarna redan) är att dra ur pluggen och lägga bort den. Prinsen gillar läget, får av sig alla blöta kläder och accepterar att bli lyft ut ur badrummet. Självklart gäller inte detta för Prinsessan som blir arg och viftar vilt och puttar undan mig för att få fortsätta.

Än en gång har jag insett den avgrundsdjupa skillnaden mellan mina barn och när jag grovstädat hela badrummet, väggar, skåp, handfat och toalett inkluderat, minns jag plötsligt vad vännen J sa till mig häromdagen:

Glöm det där. Skaffa en diagnos. Vilken det är vet du inte idag. Men du vet att det är något. Lägg ner att tänka att hon fungerar som ”alla andra”. Se till att träffa någon som vet vad du snackar om. Du ska inte lära upp någon om det du ser och vet.

J har en egen dotter med diagnos och hon har varit där jag är. Hon har redan gått den väg jag idag börjar leta mig fram på. Det är värdefullt. Tack J!

5 thoughts on “Precis innan det spårar ur

  1. Hej!!
    Jag tror nog att jag tidigare skrivit att min flicka påminner om er dock är det ”bara” hyperaktivitet, frustration av trötthet pga mycket intryck och koncentrationssvårigheter som är mest framträdande hos vår flicka. Eftersom hennes storebror har npf och hennes förskola ser samma som vi, kommer hon sannolikt att utredas i vår. Jag tycker att, för er flickas skull, ni gör rätt i att göra en second opinion hos Svenny. Jag önskar er tillycka på er resa. Åsa från Fb

      • Hej igen!

        Min tjej ska fylla 4 år i december.
        Och ang ditt senaste inlägg så ligger det en poäng i det här att en del surfar i mobilen. Jag är en av dem, och min mobil krånglar om jag sa skriva något. Men jag läser här regelbundet. Kommenterar dock sällan. Min egen blogg hade jag hållt inofficiell länge men då tänkte jag plötsligt på att kanske skulle jag finna glädje i om alla flera läste i den. Jag slängde en del inlägg som inte passade riktigt i bloggens syfte. Nu låter jag den stå öppen för de som vill läsa. Känns bra att ha en ventil i form av bloggande och veta att jag inte är ensam om vissa saker som vi upplever.

Kommentera

