När det är svårt att leka blir man lätt ensam, tänker jag

Ikväll känner jag mig lite tom inombords. Jag vet inte vart jag ska börja för att sortera mina tankar.

Runt middagstid såg jag ut genom fönstret på några flickor som lekte så fint tillsammans. Jag såg plötsligt hur stora de har blivit under sommaren. Jag såg hur de för sig och hur de leker. De är inte längre några småflickor som man behöver passa upp på. De klarar sig ofta fint tillsammans ändå.

Samtidigt som jag står där utbrister Mannen bakom mig ”det känns som vi kommit längre och längre ifrån gemenskapen här.” Det var som han läste mina tankar. Vad det beror på vet jag inte. Är det vi som väljer det eller blir det naturligt så för att Prinsessan inte längre pratar om att leka med sina kompisar eller längtar efter umgänget med dem.

Kanske finns det andra saker som kan spela in också, men det lämnar jag utanför detta forum. Hur som helst gör tankarna på hela situationen mig ledsen. Prinsessan har alltid varit en sån go och glad tjej, pratat med alla (nästan) och vunnit mångas hjärtan med sina klokheter och sin nyfikenhet. Idag som 5-åring, skapar det inte samma positiva respons längre och jag tror hon känner av det. Jag känner av det.

Jag vet förstås inte exakt hur ”vanliga & normala” 5-åriga flickor beter sig (hon är min första och eftersom det inte blir fler barn här, också den enda), men nog tycker de väl att det är roligt att leka med kompisar? Börjar det inte utkristallisera sig bästisar och vilka de leker bättre eller sämre med? Just nu ser jag varken det ena eller det andra.

Just nu är hennes stora intresse att pyssla (revival sen vårens och sommarens långa uppehåll) och hon gör presenter till flickorna i grannskapet (är det för att få vänner eller bara för att det är kul att ge?). Hon springer iväg för att lämna ut dem och hon kommer lika snabbt tillbaka igen. Glad för att de blev glada och med en ny idé om vem hon ska göra något till härnäst.

Häromdagen var hon och lekte hos en granne. När jag kom och hämtade lekte hon själv i flickornas rum när kompisarna lekte med dockor tillsammans i ett annat rum. Jag frågade lite nyfiket efteråt vad de hade lekt (vi är noga med att inte ge henne våra tankar och bilder över vad som är ”normalt” eller inte). Jag fick svaret att hon lekt med dem en stund, sen hade hon lekt själv, det kändes bättre i kroppen då, sa hon.

Trivs hon och mår bra av att det är så, så är det förstås bra. Men det gör ont i mig att se att leken med de jämnåriga är så svår för henne. Att det för dem är så naturligt att leka med dockor, klä på och klä av och jag vet inte allt vad de gör när de leker, medan det för Prinsessan bara blir konstlat och de aldrig kommer igång. Hon älskar att leka, busa och göra saker, när det är hon som får avgöra på vilket sätt och vad. Det fungerar inte längre som det har gjort tidigare.

Lillprinsen har börjat rollspela BIG TIME nu och det är ett sant nöje att få upptäcka den lekglädjen. Ibland är han Geo från Uumi Zoomi (Nick Junior), då är Prinsessan Milly och jag är Both (hur det nu stavas). Idag kom han med Händige Mannys (Disney Junior) verktygsväska i högsta hugg och skulle laga saker. Pang hölls upp och började prata med Prinsessan som inte alls förstod vad han höll på med. Hon ville kramas och han lever sig verkligen in i sin roll som Manny. Vilken krock. Han tog Mannys verktygsbil (sin lilla traktor) och körde vidare. Hon surade lite och för ett ögonblick var jag rädd att hon skulle brista, springa efter honom och slå. Idag var den obefogad.

En stund senare hör jag henne från vardagsrummet:

Men sluta nu. Jag är inte med, så jag får faktiskt säga Prinsen.

*********************
Det är väl på sin plats att tillägga att jag själv har extremt svårt att sitta ner på golvet och leka (rollspel) med barnen. Jag tror aldrig att jag var särskilt intresserad av det som barn heller och att improvisera (som det ofta handlar om) har jag väldigt svårt för.

2 thoughts on “När det är svårt att leka blir man lätt ensam, tänker jag

  1. Kreativa personer är oftast inte lika sociala som andra människor. De behöver tid för att skapa inne i huvudet. Och har man hög intelligens är en av fördelarna med det att man oftast har det ganska trevligt inne i sitt eget huvud. Man behöver inte yttre stimulans på samma sätt för att må bra.

    De tecken man ska titta efter (om man undrar) är om barnet försöker leka med andra men inte lyckas. Om barnets inviter och frågor inte blir besvarade av andra är det ett tecken på bristande social förmåga och kommunikation. Sedan kan det förstås vara så att barnet lyckas bra med detta på ytan men blir så trött av det att hen väljer att dra sig undan.

    Men jag vet hur det är när man går och undrar och väntar på att få veta. Det är en sorg i sig att inte veta och man blir nästan lite fixerad vid att tänka, analysera och läsa på. Din tjej är en superfin tjej!

    • Tack för din kommentar Tea. Mycket betydelsefullt att få det tipset.

      Hos oss är det lite både och av det du skrev. Hon är definitivt väldigt nöjd med det hon håller på med nu när hon är inne i stor kreativ process och skapar mycket. Och då inte särskilt intresserad av sällskapet.

      Men när hon vill ta kontakt med andra så funkar det sådär. De tar också mkt mindre kontakt med henne nu jämfört med tidigare (kompisar hon brukat leka mkt med alltså).

      I sommar när vi varit i badhus mm har jag varit lite road av att lyssna till hennes kontaktförsök, som visar så tydligt att hon hört vad andra säger, men inte förstått vitsen med, så när det sen kommer från henne, blir det inte helt rätt. Men… det får komma med tiden, att vi tränar på det och hon lär sig.

      Och ja, tack, hon är verkligen en superfin och go tjej. Med en aning impulsivitet i sig 😉

Kommentera

