Lugn i lägret, pyssel med bilder

Pyjamasen kom på efter lunch idag och det är oroväckande lugnt i lägret.

P: Prinsen, vet du varför jag har satt på mig pyjamasen före alla?
Mannen frågar: Varför då?
P: För jag är förkyld.

Gissar att det inte blir någon utgång idag heller. Klockan är nu halv fem och igår var hon aktiv med att göra pärlhalsband och slå in paket och vid 17-tiden sprang hon runt till grannarna och delade ut halsband…

Idag är det inte många knop på Prinsessan och jag passar på att också ta det lite lugnt.

20120826-163807.jpg
Jag sorterar om bilderna till schematavla och rena rutinbilder och känslobilder.

Till schematavlan har jag magnettejp på baksidan. Rutinbilder och mer detaljerade bilder för aktiviteter och kläder, sorterar jag med kardborre i en annan låda. Först gjorde jag allt med kardborre, sen kom jag på att en veckotavla blir mer flexibel med magnet, då bytte jag till magnettejp.

Sen, när jag kom underfund med att bilder på portabla scheman och vardagsrutiner bara ramlar av när det är magnettejp, så fick jag byta, igen. Så, nu har jag två system, vilket jag tror kommer bli väldigt bra.

Prinsessan är glad över bilderna och gillar att flytta över morgonrutinernas bilder när de är avklarade.

I somras när vi bråkade om något skrek hon till mig:

DU HAR FAKTISKT INTE KÖPT DEM DÄR TILL DIG. DE ÄR TILL MIG.

Jag tolkade det som att bilderna är ett viktigt stöd för henne och att hon känner sig trygg med att ha dem.

Vi ska också utöka med bilder i badrummet där hon kan ”checka av” vad hon gör när hon är där. Hon avskyr när vi påminner henne, men om hon har en bild som visar vad som kommer sen, så kan hon t.om. spola efter sig ibland.

Kommentera

