En lugn ”normal” förskolevecka

Snart har en ”normal” förskolevecka gått igen och jag är nästan chockerad över hur lugn och harmonisk min Prinsessa har varit sen i måndags. Jag är definitivt inte van vid detta. Jag väntar hela tiden på att det ska rämna och att stora smällen ska komma. Vet inte om jag ska våga slappna av och börja acceptera att det är så här det kan vara. Också.

Jag lever fortfarande i någon sorts tro i att eftersom utredningsteamet i våras inte satte en diagnos skulle hon inte ha svårigheter som gör att hon fungerar lite annorlunda än kompisar i hennes ålder. Jag ser ju bara mina barn på riktigt nära håll. Jag vet inte hur de andra tjejerna leker när de går in och stänger dörren om sig efter en dag på förskolan.

Ibland lyser det ändå igenom även ute när jag ser de andra tjejerna och jag blir överraskad över hur bra de kan föra ett samtal i den här åldern. Vi mötte en tidigare förskolekompis häromdagen och jag märkte verkligen hur hon mognat under sommaren, hur nyfiken hon var på Prinsessan och vilka intresserade frågor hon ställde. Prinsessan har också mognat, visst har hon det. Hon har börjat komma igång med lite roll-lekar som rör sig även utanför teve-världen och hon vill gärna hjälpa till när vi är i affären, jag får titta bort och låtsas som jag inte ser vad hon gör och bli överraskad osv.

I stort har hon ett beteende i mångt och mycket som stämmer överens med Lillprinsens beteende och vart han är i sin åldersadekvata utveckling. Ibland t.om under där han är. Sen har hon en helt annan intelligens och verbal förmåga än vad han har. Men skillnaden mellan intelligens och hur hon använder sina färdigheter är stor. Så sa även kuratorn från utredningen som vi träffade på ett förskolemöte i veckan. Och det är just den skillnaden (diskrepansen) som kan göra att det blir så svårt för henne i vissa lägen.

Den här veckan har i alla fall varit riktigt bra och jag kan börja våga tro på en fungerande höst. Kanske kan jag få upp mitt eget huvud så pass mycket ovanför vattenytan så att jag kan komma igång och börja jobba igen. Det vore fantastiskt!

En ”vanlig” förskolevecka för Prinsessan ser just nu ut som följer:

    Hon lämnas till samlingen som börjar kl 9. Så snart det är klart, så kommer en pedagog att före samlingen gå igenom ett bildschema med henne om vad som gäller för henne under dagen.
    Hon är sen där på samling, pyssel/innelek, lunch och vila.
    Jag hämtar kl 12.30. Vi går hem och äter förstärkt mellanmål, eftersom hon sällan har fått i sig särskilt mycket till lunchen och däckar om hon inte får i sig bättre.
    Ett par timmar senare hämtar vi Lillprinsen som är uppe i tid från 9-15 i sin inskolning och det är utan bekymmer. Det enda smolket är möjligen att han somnat på vilan så att han inte somnat hemma förrän ca 20.30-21 och det innebär rörigare kvällar hemma. Men det kan vi lätt justera när han kommit in i sina rutiner där.

Eftersom jag känner att det just nu fungerar så bra och hon har krafter kvar resten av dagen, har jag ett stort motstånd till att gå upp i tid (hon är själv också nöjd när jag hämtar henne). Jag behöver det här lugnet och känna att det KAN vara bra. Jag vågar inte riktigt testa hur det blir om hon ska gå ända till kl 15. På sikt måste vi förstås ändå försöka, men just nu vilar jag i att det fungerar. Hellre hämta henne 12.30 (med bara 3,5 tim ”fri tid”) och ha en bra eftermiddag och kväll, än att få mer tid till annat för att sen få en kaotisk em/kväll.

Just nu njuter jag av att jag kan tänka på annat och också har orkat ta raska promenader direkt efter lämning. Det var läääänge sen jag hade kraft till det.

3 thoughts on “En lugn ”normal” förskolevecka

  1. Det låter ju jätteskönt ! Bara att njuta och fortsätt du att hämta 12.30 ett tag till 😉 så skulle jag ha gjort ! Kram

    • Ja, för nästa steg (aktivitet) är att få på kläder och gå ut, sen är de ute under em och äter mellis ute, så det frestar väl på rätt ordentligt misstänker jag…

Kommentera

