Det här med belöningar

20120820-150809.jpg

På vajern hänger ett klistermärkesark för belöningar, ett belöningsark för den förhatliga hårtvätten och två portabla kort för bildscheman.

Vi har provat många olika varianter till att få Prinsessan att bli självständig och göra saker själv istället för att vi ska göra dem åt henne. T.ex. torka när hon kissat, spola i toaletten, sätta på henne kläder, hämta saker till henne eller mata när hon äter när hon faktiskt kan alla dessa saker själv.

Jag fick tips om en ”kom”-metod som finns i IBT tror jag som tränar följsamhet, vilket är något som inte funkar vidare bra här hemma. Milt uttryckt. Nu har jag ingen insikt i IBT och fick endast en kort skriftlig förklaring, så det är svårt för oss att genomföra det korrekt. Sen är också min tro i dagsläget med Prinsessan, att det är mycket lättare att ”träna” henne i vardagen än att sätta upp en tid för ”nu ska vi träna” med henne. Då tror jag hon skulle sätta emot just för att det skulle bli ett krav och något som ska göras när vi säger att det ska göras.

Å andra sidan vet inte jag hur det går till när man tränar IBT eller de andra metoder som finns. Jag har hittat nya krafter till nästa steg och tar de tillfällen som kommer upp i akt och belönar och tränar i vardagen i stället. Att bara säga hjälper inte. Det behöver förstärkas med bilder eller med något fysiskt för att det ska bli verkligt i hennes värld.

Att hon har stor hjälp av bilder för att förtydliga sammanhang har vi märkt ännu mer under sommaren. För att få henne att tycka att det är roligt att följa ett schema som jag har satt upp till henne, eller för att muntra upp när något blir jobbigt eller svårt har jag tagit till klistermärken som mitt vapen. Klistermärkena får hon sen sätta upp där hon vill ha dem, när vi tycker hon är värd det. Ibland tycker hon själv att hon varit duktig och frågar om hon får ta ett märke. Självklart får hon det då.

Idag satt jag i ett telefonsamtal när hon skulle kissa och var beredd på att jag skulle behöva torka mitt i samtalet, för att hon kräver det. Döm om min förvåning när hon stolt talade om att hon gjorde det själv när jag kom för att hjälpa. Nu låter det säkert som att hon kan kräva det av oss när vi inte är upptagna, men när vi pratar i telefon så gör hon det själv. Så fungerar det normalt inte här. Ska hon ha hjälp, ska hon ha det när HON vill ha det, oavsett om jag pratar i telefon eller inte.

Såklart att jag belönade henne med ett klistermärke, som hon hämtade redan innan hon både spolat, tagit på sig byxor eller tvättat händerna. Hon glömmer snabbt bort att handtvätten kommer efter toaletten och jag stod kvar för att ”styra” henne på rätt väg tillbaka till handfatet när hon var klar med klistermärket.

Men, jag behöver väl inte sätta upp ett klistermärke till sen?

Ändå är hennes glädje över klistermärkena stor. Russin har jag provat, men det ger inte den effekt jag önskar. Då gör hon bara saker för att få fler russin och vi kommer i konflikt när det inte funkar med russin osv. Klistermärken verkar dock vara toppen och något vi använt förut. Vi håller tummarna för att det fortsätter så.

Ingen särskild belöning är utlovad när klistermärkena är slut. Hon blir bara glad över att få dem. Ibland behöver vi dock göra ett system för att ta oss igenom något hon ABSOLUT inte vill och ändå behöver göra ibland. Som att tvätta håret t.ex.

Efter fyra hårtvättar är det en tur till badhuset med hela familjen. Inte för att hårtvätten blir enklare för det, dessvärre inte alls. Men kanske kan hon ändå se glädjen i det sen, hoppas jag.

20120820-165643.jpg

Märkena uppsatta rad för rad. Förstås.
Först mitten, sen längst ner, nu är hon på den översta raden.

 

Kommentera

