En nyckel?

13.09: Prinsessan och jag sitter i soffan. Hon vilar i tv-världen medan jag försöker avsluta ett meddelande på facebook innan jag inte längre klarar att hålla ögonen öppna. Lillprinsen kör med sina bilar på bänken framför teven.

13.12: hon säger åt mig att jag inte får sova och gör något för att störa mig. Jag säger nåt om att hon vilar med tv och jag vilar genom att stänga ögonen en stund.

13.20: hon lutar sitt huvud mot min axel och säger ”får jag sova med dig?”Det händer inte att hon säger så, än mindre att hon gör det, ändå är det så hon känner just då.

13.21: ”jag vill ha mellanmål”. -Hungrig redan? -Hungrig!

13.22: ”flytta på dig Prinsen! Du står i vägen. (samma plats som hela tiden). Går fram och helt enkelt flyttar på honom genom att halvt lyfta, halvt knuffa undan honom. Ingen fråga. Bara en order, som inte uppfylls i hennes ögon. Han blir tokarg och biter i den leksak han har framför sig och skriker ”aaaahhhhhhhh” istället för att slå tillbaka. Jag beundras över att han klarar att styra sin ilska så.

Jag är framme direkt när hon knuffar undan honom från teven. Jag medlar och ger andra förslag. Hon klarar att, på mitt initiativ, ändå fråga om han kan flytta sig. Hon accepterar inte att han säger nej och jag går emellan och tar smällarna och försöken till att bita.

När hon ändå inte når fram med sitt krav, bestämmer hon sig för att han inte får se på tv och stänger av. Han står nära och sätter på den igen. Tejprullarna hon nyss fått i present flyger genom luften. Hon slår mig och skriker.

En liten stund senare har hon lugnat sig. Hon satte sig i hänggungan på balkongen och en halvtimme senare är hon redo att ta emot sitt mellis. Först en timme senare börjar hon äta.

Själv inser jag att det blir ytterligare en eftermiddag i soffan. Inte tömma diskmaskinen, sätta mig på toa i lugn och ro. Jag kan aldrig veta när det smäller. Om det smäller.

Uttrycken hon givit denna vecka är mer explosiva än de varit på hela sommaren (förutom i början av sommaren och när vi var borta).

Jag skäms över att jag klagar över hur det är. Jag vet att det finns så många som har det ännu värre, mer utbrott, längre utbrott, möbler som slås sönder, att de skadar sig själva och andra. Vi har det inte så. Inte i närheten. Men ändå.

Det är en press att aldrig veta och framför allt mår jag så dåligt över att fina fantastiska lillebror får ta så mycket stryk.

2 thoughts on “En nyckel?

  1. Kan det vara så att hon har det väldigt svårt med att det inte längre är sommarlov utan dags att börja med vardag igen? Helt naturligt att hon reagerar! Men det är ju självklart inte ok att hon slåss, men i stundens hetta vet hon inget annat sätt…förstår dig, att hela tiden passa upp så inget händer tar på energi’n… klaga på du! Men, i långa loppet behöver ni komma på en strategi som håller för er, för henne. Rutiner är A & O när nya saker händer…Sen detta med syskon är ju knivigt..de är syskon med syskonkärlek… men sen så kommer funktionshindret och ställer till det och av den anledningen blir det konflikter..
    OBS!! Detta är bara spekulationer från mig…jag kanske inte alls har rätt, känner ju inte er. ❤

  2. Hej Nina,
    Såklart kan det vara att det är övergången från ledigt till det kravfyllda att det finns tider att passa, samt mycket att förhålla sig till i en förskolemiljö. Tiden får utvisa om hon anpassar sig bättre till den här nya miljön och de nya sätt jag har infört att genomföra våra morgonrutiner. Än så länge gillar hon att hon har ett schema på spegelgarderoben i hallen där hon flyttar över bilderna när hon är klar. I morse gick det riktigt geschwindt att bli klar, trots att hon var svårväckt.

    Nej, att slåss är såklart inte okej och jag har alltid haft nolltolerans på det, åt båda håll. Men vad göra när man inte hinner emellan. Lillebror har visat sig RIKTIGT arg på sin syster de senaste dagarna. Inte så kul 😦

Kommentera

