Hur du kan hjälpa en vän

Jag läser lite bloggar här och där och då och då. Ibland blir jag tipsad om inlägg på bloggar som gör stor skillnad. Inlägg som berör och påverkar. Som hjälper och skapar igenkänning. Idag vill jag länka, och kopiera in hela texten till ett inlägg som handlar om hur man kan hjälpa en vän som har ett barn med funktionsnedsättning.

Nu vet ju vi som sagt inte om Prinsessan kommer att få en diagnos nu i höst, om det dröjer flera år innan hon får det, eller om hon aldrig någonsin kommer få det. Men livet vi lever, det påminner nog mycket om det liv som många npf-familjer lever. Att vi valt att leva så just nu, beror helt och hållet på att vi har ett barn som fungerar bättre under de anpassade förutsättningar som många gånger krävs för ett barn med npf, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

När man har det som vi har det just nu, och som många andra i liknande situation, finns inte lika mycket tid till att höra av sig. Tiden att umgås är inte så stor, men inte desto mindre viktigt, det är bara det att tiden ofta går åt till annat. Jag ska inte skriva mer själv här. Istället ska jag låta Lindas ord få tala.

Inlägget finns på sidan Jengla Coaching och här är inlägget jag syftar till.

Du kan hjälpa – 9 tips för dig som vill hjälpa din vän som har barn med funktionsnedsättning

120806

1. Fråga

Ställ de frågor du undrar över gällande barnet, barnets funktionsnedsättning, hur du kan bemöta barnet på bästa sätt. Det är bättre att du ställer frågor än inga alls. Det är bättre att du visar intresse och vill lära dig mer än att du drar dig undan.

2. Sök kunskap

Ingen kräver att du ska bli expert på barnets funktionsnedsättning men det är en stor gåva om du av eget intresse går på en kort föreläsning om barnets diagnos. En timmes föreläsning som inte gör dig till expert men som kanske ger svar på frågor du inte ställer till din vän. Som hon kan slippa svara på. Och som kanske hjälper till en närmare kontakt mellan dig och barnet. Skulle du gå på en sådan föreläsning?

3. Kommentarerna du kan undvika

Även om man i en nära vänskap ska kunna vara sig själv så kan man ändå undvika vissa kommentarer. Om din vän har ett barn som medicineras varje dag så undvik att beklaga dig att du behöver ge ditt barn alvedon några gånger per år. Om din vän har ett barn som fortfarande har blöja vid sju års ålder så undvik att beklaga dig över hur tungt du tycker det är att att köpa blöjor till din ettåring. Om din vän har ett barn som inte kan prata så undvik att beklaga dig över att ditt barn, som dessutom är yngre, aldrig är tyst.

Vi vet allt det där. Vi förstår det också. Men det kan kännas tungt att höra, kännas som att du inte alls har förstått. Du kan beklaga dig över de sakerna till andra.

4. Kom inte med goda råd utifrån det normala föräldraskapet

Kom inte med råd om att sätta gränser med någon vars barn har neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Prata inte om att så gör alla barn. Det är inte det samma. Inte på något vis.

5. Tyck inte synd om din vän

I all välmening kan du känna och kanske säga att du beundrar din vän för hennes styrka och samtidigt säga att du aldrig skulle klara det. Klara vad? Att älska ditt barn oavsett svårigheter? Det är svårare, det innebär mer stress men också en stor berikande glädje precis som för alla föräldrar. Bli gärna inspirerad, ge gärna positiva kommentarer men berätta gärna vad det innebär för dig. I stället för att säga Vad du är duktig! kanske du kan säga Jag blir så inspirerad av att se din kontakt med ditt barn, du får mig att se vad som är viktigt i livet. Eller nåt. Jag tror att all positiv feedback landar skönare om vi får veta vad det innebär för den andra. Jag tror det gäller alla.

6. Se barnet

En av de finaste kommentarerna jag har fått från en vän var under en middag när han sa Vilka tre fantastiskt fina barn du har! och äktheten att han menade just alla mina tre barn var så självklar. Hur gärna jag än svarar på frågor om hur tillståndet är och hur utvecklingen går framåt så är det en alldeles speciell känsla när någon annan också ser hela barnet, inte bara diagnosen, inte bara det annorlunda, utan det unika.

7. Hör av dig

Vänta inte på att hon ska höra av sig, glöm tankarna att det är hennes tur att ringa. Glöm tankarna att stress har vi minsann alla och att det inte är någon skillnad. Det är skillnad. En jättestor skillnad. Ring, var tydlig med att om hon inte kan prata så är det helt ok, då ringer du vid ett senare tillfälle. Finns inte tiden så SMS, FB, mail, vykort… vad som helst. Hör av dig utan att kräva det samma. Din vänskap värdesätts mer än du anar och du kommer få veta det tids nog.

8. Erbjud praktisk hjälp

och var lite pushig… Om du inte kan hjälpa till med att passa barnet så finns det ändå mycket annat du kan göra när och om du hinner och vill. Om du säger Säg till om jag kan hjälpa dig med något så blir svaret sannolikt att hjälp inte behövs, att det inte finns något och så vidare.

Om du i stället säger Jag ska storhandla i morgon, kan du maila mig en lista på vad du behöver innan klockan tio så handlar jag till dig med. Eller Jag skulle vilja fixa din tvätt nu när jag vet hur hektiskt allt är, vilken tid kan jag hämta den i morgon?

Vilken gåva det skulle vara och vilken gåva att få ge den hjälpen till vem som helst som har för mycket i sitt liv. Jag tror att våra erbjudanden om hjälp ska vara lite mer konkreta, lite mer framåt och där vi visar vilken gåva det är för oss att få ge hjälp.

9. Hitta alternativen till hur ni kan umgås

Inte en familj utan två familjer har bjudit oss på middag. I vårt eget hem. Om inte vi kan komma hem till dem på middag på grund av vårt barn så kommer de helt enkelt hem till oss. Med mat. Tar över köket, dukning, disk, rubbet. Vi kan koppla av, umgås och vara i vårt eget anpassade hem. Så uppskattat initiativ! Jag hoppas det är något som kan sprida sig till andra och som kan tas emot som den fina gåva det är.

***********************

Gå in på Jenla Coachings sida och dela om du gillar denna text. Ge förslag på önskemål eller erfarenheter som du har så att listan kan växa. Ja, du får förstås kommentera här också om du vill.

Kommentera

