Familjejobb utan lön

Mötte en kompis nyss som är ute och vallar barnen på sista semesterdagen innan förskola och jobb som för deras del börjar i nästa vecka.

Hon undrade om jag satt på cafét för att andas och vila från familj och barn.

Nej, jag jobbar med mitt obetalda familjejobb, typ. Gör sånt där som måste göras för att vardagen ska fungera i längden.

Kul värre. Not. Skulle också velat hänga med familjen och kanske sådär lite spontant utan att behöva planera matsäckar och rastställen till förbannelse, dra iväg till Skansen en dag, utan att sen behöva tampas med utbrott och slag för att Prinsessan fått för mycket intryck.

Men… icke sa Nicke. Nu sitter jag här och skriver på vår komplettering för Vårdbidraget istället. Snart, någon gång, kanske, eventuellt blir det mindre att stå i så att jag kan börja ta tag i ett eget betalt jobb istället för att anpassa för familjen och återhämta mig själv så jag orkar.

Kommentera

