Pinsamheter

Har varit och badat i simhall idag. För första gången hela familjen tillsammans. Frågor och funderingar haglar från Prinsessans håll. Var är pappa? Varför är det bara tjejer här? Varför är inte pappa här? Varför, varför, varför.

Vid två tillfällen kom det in tjejer med lite manligare utseende i omklädningsrummet där Prinsessan och jag var. Varför är det en pojke här? Varför är han här? undrade Prinsessan. Båda gångerna förklarade jag att det var tjejer och att i vårt omklädningsrum var det bara tjejer förutom små killar som är med sin mamma och badar.

Jag trodde hon förstått och accepterat min förklaring, ända tills hon rakt ut ställer frågan direkt till den ena av dem, som dessutom var av det större slaget och hade ett speciellt utseende:

Är du en tjej?

All den hjälpsamhet och glada person vi tidigare bemötts av från henne var som bortblåst då hon kort bara svarade ”ja” när hon gick ut genom dörren.

Vad säger jag till Prinsessan så hon förstår att vissa frågor ställer man inte och vissa saker säger man inte till vem som helst?

Kommentera

